Gå direkt till innehåll

Ämnen: Vetenskap, teknik

  • SJ är Sveriges grönaste varumärke - igen

    SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke inom alla branscher, och dessutom inom kategorin Transport för sextonde året i rad. Genom en undersökning bland svenska folket prisas SJ återigen för miljö- och hållbarhetsarbete i framkant. Detta visar årets rapport Svenskarnas Syn på Varumärken och Hållbarhet.

  • SJ startar lokförarskola även i Göteborg

    Sedan i höstas är SJs lokförarskola i egen regi i full gång i Stockholm. Nu utökas möjligheterna till betald lokförarutbildning, då utbildningar genomförs i både Stockholm och Göteborg.

  • Wi-Fi ombord på Tåg i Bergslagen

    Mot slutet av sommaren kommer tågresenärerna i Bergslagen kunna surfa ombord på tåget. Detta står klart efter att Tåg i Bergslagen beslutat att installera Wi-Fi ombord.

  • ​SJs webbsajt utsedd till Sveriges bästa

    SJ har Sveriges bästa webbsajt. Tillsammans med den prisbelönta appen har sajten utsetts till Sveriges absolut bästa, efter att redan ha vunnit i kategorin resesajter. Motiveringen innehåller beskrivning av en i det närmaste fulländad mobil upplevelse och fullt fokus på kunderna.

  • Så ska SJs tåg bli smartare

    Ny teknik gör SJ:s tåg smartare. Från och med nästa år kommer de själva kunna berätta hur de mår - allt ifrån status på hjullager och bromsar till toaletter och dörrar. Digitaliseringen av underhållet innebär ett tekniksprång i tågbranschen, med mer robusta tåg, punktligare tågtrafik och bättre information till passagerarna som följd.

  • SJ Biz ny partner till Di Digital Startup Tour

    Di Digital Startup Tour är en tävling för tech-startups. Bolagen ges chansen att pitcha sina affärsidéer för Sveriges mest framgångsrika tech-profiler och representanter från de tyngsta riskkapitalbolagen i startupsektorn. Nu går SJ in som ny samarbetspartner.

  • SJ-resenärer får testa digital reskompis

    I våras lanserade SJ mobilappen SJ Labs, där helt nya tekniska funktioner testas i dialog med kunderna. Nu utökas appen med en digital reskompis, som med hjälp av artificiell intelligens ska ge svar på många av de frågor resenärerna kan ha ombord på tåget.

  • SJs mobilapp vann Svenska Designpriset 2016

    SJs mobilapp som lanserades i början av 2016 har vunnit Svenska Designpriset 2016 i kategorin Device – Smarttelefon. Folkets röster avgjorde tävlingen. I motiveringen betonades bland annat appens användarvänlighet.

  • Resenärerna bygger SJs nya webbplats

    Sj.se är en av Sveriges mest besökta webbplatser. Nu ska den utvecklas och förbättras med hjälp av SJs resenärer. – Vi vill öppna oss ännu mera och ta hjälp av våra kunders smarta utvecklingsförslag, säger Helga Baagøe, SJs kommunikationsdirektör.

  • SJ investerar i framtiden

    SJ investerar cirka 3,5 miljarder i en genomgripande förnyelse och omgörning av nya SJ 2000. Det är en av de största satsningarna i SJs 150-åriga historia. – Tågresandet fortsätter att öka och den här satsningen innebär att vi ska vara resenärernas förstaval i konkurrensen de kommande 20 åren, säger Crister Fritzson, SJs vd.

  • SJ flerdubblar surfhastigheten på SJ 2000

    Nu blir det betydligt snabbare att surfa ombord på SJs tåg. SJ inför wifi och Internetuppkopplingen blir betydligt snabbare genom 4G. - På populära avgångar räcker dagens Internetkapacitet inte till. Nu flerdubblar vi kapaciteten genom att bland annat sätta en tio meter lång antennbalk i våra tåg, säger Petter Essén, ansvarig för internet och mobiltelefoni ombord på SJs tåg.

  • Köp SJ-biljetter direkt i mobilen

    Nu lanserar SJ möjligheten att köpa tågbiljetter via mobiltelefonen. Biljetterna bokas i mobilen via sajten mobil.sj.se. – Nu kan SJs kunder köpa en biljett till samtliga tåg när som helst på dygnet. Vi ökar tillgängligheten ökar och underlättar för våra resenärer genom att införa biljettköp direkt i telefonen, säger Johan Mägi.

  • SJ satsar på billiga studentbiljetter

    Lagom till skolstarten inleder SJ en kampanj med billigare biljetter till studerande. Alla studenter har chansen att åka extra billigt under hela hösten. Läs mera.

  • SJ uppgraderar kostnadsfri mobilapp

    SJs mobilapp Min Resa har blivit en succé och snart har 200 000 resenärer laddat ned den. Nu kommer en utvecklad och förbättrad version.

  • SJ topprankas på Twitter

    MedieAkademin lanserade igår sin helt nya rankinglista under namnet Twitterbarometern i samarbete med analysföretaget Aitellu och medieforskaren Marie Grusell. SJ hamnar på andra plats bland Företag/Organisationer efter Spotify.

Visa mer