Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​SJs webbsajt utsedd till Sveriges bästa

SJ har Sveriges bästa webbsajt. Tillsammans med den prisbelönta appen har sajten utsetts till Sveriges absolut bästa, efter att redan ha vunnit i kategorin resesajter. Motiveringen innehåller beskrivning av en i det närmaste fulländad mobil upplevelse och fullt fokus på kunderna.

- Det är verkligen roligt att vårt intensiva arbete med att hela tiden sätta kundnyttan i fokus får den här uppmärksamheten. Att toppa kategorin resesajter var stort, att toppa den totala listan är helt fantastiskt, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala försäljningskanaler.

När IDG/Internetworld nu har utsett Sveriges bästa sajt har de uppmärksammat den tydliga kundnyttan och enkelheten hos SJ samt den ständigt pågående utvecklingen av tjänsterna. I motiveringen uppmärksammas exempelvis tydligheten i hur SJ presenterar olika resealternativ och hur SJ erbjuder kundtjänst online. Dessutom uppmärksammas även SJs arbete med SJ Labs, som är en testmiljö där kunderna får vara med och testa nya funktioner. Även SJs snabbhet i att implementera nya lösningar som gör det enklare att köpa en resa bidrog till placeringen och som exempel nämns att SJ var en av de första online-aktörerna som erbjöd betalning via Swish.

Enligt IDG/Internetworld flyttar SJ gränserna för hur gränssnitten kan se ut när resor ska presenteras och säljas digitalt.

- Vi är överlyckliga över att våra tjänster och funktioner uppskattas och det ger oss ännu mer inspiration till att fortsätta utveckla nya smarta resetjänster. Vi ser fram emot att erbjuda ännu fler enkla, härliga, pålitliga och mänskliga mobila tjänster som våra kunder tycker om, säger Jenny Gejke.

För mer information, kontakta Jenny Gejke 010-751 54 55 eller SJ Press 010-751 51 84

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

SJ vinnare i Swedish Design Awards

SJ vinnare i Swedish Design Awards

Med motivering om en användarvänlig miljö och nyckelfunktioner som möter användarnas behov kammade SJ hem förstapriset i kategorin Digitala produkter och tjänster i samband med Swedish Design Awards.

Hårt bokningstryck på påskresor

Hårt bokningstryck på påskresor

Fler än tidigare väljer att resa med tåg under påskhelgen. Hos SJ är nattågen norrut mot Åre och Riksgränsen inför helgen slutsålda liksom merparten av snabbtågsavgångarna mot Malmö, Göteborg och Umeå. Störst resetryck är det på Skärtorsdagen.

Fokus på digitala tjänster vid Seniordagen

Fokus på digitala tjänster vid Seniordagen

- Seniorerna är en viktig målgrupp för SJ. Genom att medverka vid Seniordagen får vi ytterligare ett tillfälle att över en kopp kaffe komma närmare människorna som använder våra tjänster, säger Krister Svensson, Chef för Privatförsäljningen vid SJ.

Hitta rätt med SJs nya digitala vägvisare

Hitta rätt med SJs nya digitala vägvisare

Med hjälp av tekniken Augmented Reality (AR) kan nu SJs resenärer bli guidade genom stationen via bolagets digitala vägvisare. Bland annat blir det nu enklare för resenärerna att hitta rätt väg till och från tåget.

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

​"Var är mitt tåg?” är en ny funktion som visar geografisk position och aktuell hastighet i realtid för samtliga SJs tåg som är på resa. Den ger också resenären möjlighet att se position och hastighet för tåg som ännu inte lämnat startdestinationen, under förutsättning att resan ska ske i närtid. Funktionen är tänkt att ge resenärer förbättrad trafikinformation.

DreamHack-tåget kör morgondagens e-sportsstjärnor

DreamHack-tåget kör morgondagens e-sportsstjärnor

I samarbete med den världskända festivalarrangören DreamHack arrangerar SJ DreamHack-tåget. Snabbtåget, som går non-stop mellan Stockholm och Jönköping, kör morgondagens e-sportstjärnor till festivalen.

Anslutningsguiden för dörr-till-dörr-resor är en populär funktion i SJs nominerade mobilapp.

SJs mobilapp nominerad till Svenska Designpriset

SJs mobilapplikation har blivit nominerad till Svenska Designpriset 2019 i kategorin Device – Smarttelefon. Det är tredje gången appen nomineras sedan den släpptes för första gången 2016 och den har tidigare vunnit både guld och silver.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.