Gå direkt till innehåll
Resenärerna bygger SJs nya webbplats

Pressmeddelande -

Resenärerna bygger SJs nya webbplats

SJ.se är en av Sveriges mest besökta webbplatser. Nu ska den utvecklas och förbättras med hjälp av SJs resenärer.

– Vi vill öppna oss ännu mera och ta hjälp av våra kunders smarta utvecklingsförslag, säger Helga Baagøe, SJs kommunikationsdirektör.

I projektet ”Nya sj.se”, som arbetar med utvecklingen av SJs nya webbplats, används ”crowdsourcing” för att med kundernas hjälp få tips och idéer.

– Vi vet att våra resenärer har många kloka idéer om hur SJs digitala tjänster kan bli bättre. På det här sätter öppnar vi oss och ber om tips på hur vi tillsammans bäst tar sj.se in i framtiden, säger Helga Baagøe.

Det kan röra sig om allt ifrån att det ska bli lättare att boka biljetter, hur man uppgraderar från 2 till 1 klass ombord, få hänvisning att hitta sin enskilda sittplats, byta till bättre sittplats, få väderinformation på resmålet eller kunna resa biljettlöst med mobilen.

SJs och kundernas dialog kring förbättringsförslagen via crowdsourcing gör i tre steg under våren. Steg 1 inleds denna vecka:

·  Steg 1: Via en ”förslagslåda” uppmanar SJ sina kunder och medarbetare att skicka in idéer, behov och förslag via en särskild sajt.

·  Steg 2: Via en blogg, som lanseras senare i vår, kommer SJ att berätta om hur utvecklingen av sajten fortlöper och visa exempel på hur nya sj.se kommer att se ut.

·  Steg 3: I juni lanseras en första beta-version av nya sj.se som alla kunder är välkomna att tycka till om och bidra till att förbättra under hösten.

– Vi kommer troligen inte att omedelbart kunna uppfylla alla önskemål som kommer in, men målet är att efterhand genomföra så många förbättringsidéer som möjligt. Vi vill ta del av kundernas åsikter och involvera dem i ett nytt och modernare arbetssätt, säger Helga Baagøe.

En ny och förbättrad webbplats ingår i SJs arbete med att öka servicen till resenärerna. Under det senaste halvåret har SJ infört möjlighet att kunna spara biljetter i Passbok via Iphone, gratis internet ombord på alla snabbtåg och dubbeldäckare samt förbättrad kundtjänst via ett nytt supportforum på sj.se. Under det kommande halvåret införs dessutom 20 helt nya familjevagnar med bistro och lekhörna i Intercityflottan.

Klicka här för att komma till förslagslådan.

För mera information till media, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 51 84

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 400 avgångar, varav 450 i egen regi och ytterligare 950 avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2013 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter, besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.