Gå direkt till innehåll
SJ-resenärer får testa digital reskompis

Pressmeddelande -

SJ-resenärer får testa digital reskompis

I våras lanserade SJ mobilappen SJ Labs, där helt nya tekniska funktioner testas i dialog med kunderna. Nu utökas appen med en digital reskompis, som med hjälp av artificiell intelligens ska ge svar på många av de frågor resenärerna kan ha ombord på tåget.

Den digitala reskompisen är en intelligent chat, så kallad ”bot”, som hämtar svar på vanliga frågor ur en databas och anpassar dem utifrån vilket tåg resenären sitter på. Det handlar om att få snabb självservice i enklare frågor som kan dyka upp ombord, till exempel vad som serveras i bistron eller vilka regler som gäller för bagage.

– SJ ligger väldigt långt framme inom digital innovation i Sverige, säger Claes Lindholtz, chef för affärsutveckling på SJ. Med SJ Labs-appen kan vi ta ut svängarna och testa nya idéer, få direkt feedback från resenärerna och finslipa funktionerna utan krav på att allt ska vara perfekt från början. Det som blir uppskattat och som fungerar bra tar sedan vi vidare till vår officiella SJ-app.

SJ samarbetar med app-utvecklaren Bontouch, som varit med från starten av SJ Labs.

Martin Forsling vd på Bontouch: – Chatlösningar för kunder har funnits länge och det har också gjorts olika försök med automatisering, men nu börjar tekniken bli så mogen att en bot-baserad lösning blir användbar på allvar. Tillsammans med de möjligheter som finns till röststyrning kommer det här att bli stort. Och bästa sättet att få det riktigt bra är gå stegvis, med tydliga och väl avgränsade användningsområden, så som SJ gör nu.

Appen SJ Labs finns för både iPhone och Android. Den innehåller sedan tidigare även funktionerna Hitta obokad plats, Var ska jag stå på plattformen och Hitta på stationen.

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 4 200 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2015 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.