Gå direkt till innehåll
SJs mobilapp vann Svenska Designpriset 2016

Pressmeddelande -

SJs mobilapp vann Svenska Designpriset 2016

SJs mobilapp som lanserades i början av 2016 har vunnit Svenska Designpriset 2016 i kategorin Device – Smarttelefon. Folkets röster avgjorde tävlingen. I motiveringen betonades bland annat appens användarvänlighet.

Designen och utformningen av SJs nya app är gjord av utvecklingsbolaget Bontouch. Utvecklingen är gjord i nära samarbete med SJs kunder, som deltog aktivt med synpunkter under hela utvecklingsarbetet.

–Vi har från första början fått en bra respons från våra resenärer. De tycker att den är användarvänlig och enkel. Att vi nu vinner Svenska Designpriset är en stor ära för oss och speciellt roligt att folkets röster avgjorde, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala kanaler.

Motiveringen till första placeringen är följande: ”För digital design av första klass och en användarupplevelse som på räls. För en arbetsinsats som ger markbunden transport ett välförtjänt lyft”

Bland funktionerna i appen finns möjligheten att köpa resor för fler resenärer på samma gång, personaliserad trafikinformation och ett digitalt SJ Prio-kort. Omkring 800 000 resenärer har hittills laddat ner SJs app

– Vi vill ge våra resenärer en känsla av full koll. Det gör vi genom att göra det enkelt att hitta samt att få användbar information som rör resan på ett lekfullt sätt. Vi har fler nya smarta och efterlängtade funktioner på gång, avslutar Jenny Gejke.

Om Svenska Designpriset

Svenska Designpriset är en årlig tävling i grafisk kommunikation och design som är öppen för alla. Varje år utses Sveriges bästa grafiska designers för print, webb samt mobil. Förutom att en jury bedömt bidragen har det under september och oktober varit möjligt att rösta på de olika nominerade bidragen. Vid pristilldelningen har folkets röst varit utslagsgivande. Läs mer om tävlingen på www.designpriset.se

För mer information:

SJs presstjänst: 010-751 51 84,press@sj.se

Ämnen

Taggar


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 4 200 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2015 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Presskontakt

SJs pressavdelning

SJs pressavdelning

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Stephan Ray

Stephan Ray

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör
Simon Hermansson

Simon Hermansson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Karin Starkman Ahlstedt

Karin Starkman Ahlstedt

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterade nyheter