Gå direkt till innehåll
SJs mobilapp vann Svenska Designpriset 2016

Pressmeddelande -

SJs mobilapp vann Svenska Designpriset 2016

SJs mobilapp som lanserades i början av 2016 har vunnit Svenska Designpriset 2016 i kategorin Device – Smarttelefon. Folkets röster avgjorde tävlingen. I motiveringen betonades bland annat appens användarvänlighet.

Designen och utformningen av SJs nya app är gjord av utvecklingsbolaget Bontouch. Utvecklingen är gjord i nära samarbete med SJs kunder, som deltog aktivt med synpunkter under hela utvecklingsarbetet.

–Vi har från första början fått en bra respons från våra resenärer. De tycker att den är användarvänlig och enkel. Att vi nu vinner Svenska Designpriset är en stor ära för oss och speciellt roligt att folkets röster avgjorde, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala kanaler.

Motiveringen till första placeringen är följande: ”För digital design av första klass och en användarupplevelse som på räls. För en arbetsinsats som ger markbunden transport ett välförtjänt lyft”

Bland funktionerna i appen finns möjligheten att köpa resor för fler resenärer på samma gång, personaliserad trafikinformation och ett digitalt SJ Prio-kort. Omkring 800 000 resenärer har hittills laddat ner SJs app

– Vi vill ge våra resenärer en känsla av full koll. Det gör vi genom att göra det enkelt att hitta samt att få användbar information som rör resan på ett lekfullt sätt. Vi har fler nya smarta och efterlängtade funktioner på gång, avslutar Jenny Gejke.

Om Svenska Designpriset

Svenska Designpriset är en årlig tävling i grafisk kommunikation och design som är öppen för alla. Varje år utses Sveriges bästa grafiska designers för print, webb samt mobil. Förutom att en jury bedömt bidragen har det under september och oktober varit möjligt att rösta på de olika nominerade bidragen. Vid pristilldelningen har folkets röst varit utslagsgivande. Läs mer om tävlingen på www.designpriset.se

För mer information:

SJs presstjänst: 010-751 51 84,press@sj.se

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 4 200 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2015 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

Anslutningsguiden för dörr-till-dörr-resor är en populär funktion i SJs nominerade mobilapp.

SJs mobilapp nominerad till Svenska Designpriset

SJs mobilapplikation har blivit nominerad till Svenska Designpriset 2019 i kategorin Device – Smarttelefon. Det är tredje gången appen nomineras sedan den släpptes för första gången 2016 och den har tidigare vunnit både guld och silver.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.