Sofie Struwe ny Direktör Kommersiell trafik på SJ
SJ har rekryterat Sofie Struwe till ny Direktör Kommersiell trafik från och med november 2024.
SJ har rekryterat Sofie Struwe till ny Direktör Kommersiell trafik från och med november 2024.
Trafikverket har tilldelat SJ uppdraget att bedriva nattågstrafiken Stockholm–Luleå/Narvik från 15 december 2024.
En ny undersökning visar att hälften av svenska folket upplever trängsel vid populära svenska semesterdestinationer. Samtidigt föredrar många svenskar att semestra inom landets gränser. Därför lyfter SJ nu fram ett antal mindre kända, men desto charmigare, destinationer i Sverige för en mer avkopplande semester. En semester från semestrarna.
Efterfrågan på tågresor över jul och nyår är stor och från och med i dag finns SJs resor ute till försäljning. Förra året var beskeden från Trafikverket väldigt sena men i år har SJ fått all information och planering som behövs enlig överenskommen tidsplan, vilket gör att biljetter för perioden 10 december – 8 april släpps som planerat.
Bristen på lokförare i Sverige kommer att kvarstå under flera år framåt. SJ har därför beslutat att fortsätta driva lokförarskola i egen regi så länge behovet finns.
Med hjälp av tekniken Augmented Reality (AR) kan nu SJs resenärer bli guidade genom stationen via bolagets digitala vägvisare. Bland annat blir det nu enklare för resenärerna att hitta rätt väg till och från tåget.
SJs mobilapplikation har blivit nominerad till Svenska Designpriset 2017 i kategorin Device – Smarttelefon. 2016 vann SJ Svenska Designpriset i samma kategori.
Sj.se är en av Sveriges mest besökta webbplatser. Nu ska den utvecklas och förbättras med hjälp av SJs resenärer. – Vi vill öppna oss ännu mera och ta hjälp av våra kunders smarta utvecklingsförslag, säger Helga Baagøe, SJs kommunikationsdirektör.
Hjälp till självhjälp. SJ vill öka kundservicen genom att ge snabbare kundsvar. Till sin hjälp tar SJ – kunderna själva.
Resenärerna på ett SJ-tåg som är försenat kan vara lika nöjda som passagerarna på ett tåg som kommer i tid. Personalens service och information är avgörande för kundnöjdheten. SJs tågpersonal ombord får toppbetyg i en ny undersökning.
SJ:s styrelseordförande Jan Sundling har sagt upp sitt uppdrag på Näringsdepartementet. SJ för nu en dialog med Regeringskansliet, som har gett Jan Sundling de här uppdragen, om det tidigare har begåtts ett fel mot det interna statliga regelverket när styrelsearvodet från SJ har utbetalats och hur frågan ska hanteras.
SJ säljer SJ Service Academy till Catalyst Acquisition Group som nu bildar Minerva Academy inom utbildningsområdet. - Det har ett stort värde för SJ att den kompetens vi byggt upp blir tillgänglig även för oss via Minerva Academy. Det känns också bra att så pass många av personalen har kunnat erbjudas bra lösningar, säger SJs personaldirektör Peter Blomqvist.
Thomas Silbersky, 47, från Arla Foods, har utsetts till ny marknads- och försäljningsdirektör på SJ. - Det SJ gör är viktigt och påverkar människors vardag. Jag ser det som ett privilegium att få vara med och vidareutveckla SJ och på sikt stärka förtroendet bland våra kunder, säger Thomas Silbersky.
Helga Baagøe börjar den 1 juni som ny kommunikationsdirektör i SJ med ansvar för intern- och extern kommunikation, kris- och mediehantering, varumärke och public affairs. Hon kommer närmast från tjänsten som kommunikationsdirektör på SVT. – Helga Baagøe är, med sin bakgrund och breda erfarenhet, rätt person att i koncernledningen vara med och ta SJ in i framtiden, säger SJs vd Crister Fritzson.
Fyra veckor framåt kommer SJ-resenärerna till Uppsala bjudas på nylagad mat vid flera tillfällen. - Vi vill erbjuda ett attraktivt resande med en användbar stund ombord, i det här fallet något som underlättar våra resenärers vardag. Tillsammans med Matkomfort erbjuder vi färdiga middagslösningar som kunden kan välja att köpa redan under resan, säger Maria Rosendahl, affärsutvecklare på SJ.
SJ och Telia har ingått ett strategiskt partnerskap för kommunikationstjänster som innebär att Telia bygger 4G längs sju av Sveriges mest trafikerade tågsträckor. Resenärerna ska få snabbare Internet och mindre störningar vid mobilsamtal.
SJ utökar från och med idag satsningen på Twitter. De nya öppettiderna för SJs Twitterkonto är i fortsättningen måndag-fredag 06.00-22.00 och lördag-söndag 08.00-22.00 (jämfört med tidigare måndag-fredag 09.00-16.00). Det innebär att SJs följare nu får möjlighet att få svar på sina frågor även utanför kontorstid, i linje med strategin att SJ ska finnas där kunden finns.
Björn Rosell har utsetts till ny CIO, chief information officer och ansvarig för SJs IT-och kommunikationssystem. Han kommer närmast från godstågsoperatören Green Cargo.
Välkomna till SJs presskonferens den 22 augusti och VD Jan Forsbergs presentation av SJs ekonomiska resultat för andra kvartalet 2006. Tid: Tisdagen den 22 augusti 2006, klockan 14.00 Plats: SJs huvudkontor, Centralplan 19, Stockholm Rapporten samt VDs presentation: Finns att hämta på hemsidan www.sj.se/q2 från klockan 14.00 den 22 augusti. Välkomna! OSA till SJ presstjänst 08-76
Rikstrafiken och SJ har kommit överens om att utlösa optionen som förlänger avtalet om tågtrafik på Kust till Kustbanan på sträckan Kalmar/Karlskrona Göteborg. Förlängningen avser ett år och avtalet gäller perioden juni 2007 juni 2008. Rikstrafiken har handlat upp tågtrafiken på Kust till Kustbanan sedan 2002 och det nuvarande avtalet sträcker sig fram till juni 2007. Utlösandet av optionen
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden