Gå direkt till innehåll
I augusti lanserades den senaste funktionen i SJs prisbelönta mobilapp.
I augusti lanserades den senaste funktionen i SJs prisbelönta mobilapp.

Nyhet -

SJs mobilapp nominerad till Svenska Designpriset igen

SJs mobilapplikation har blivit nominerad till Svenska Designpriset 2017 i kategorin Device – Smarttelefon för andra året i rad. 2016 vann dessutom SJ Svenska Designpriset i samma kategori.

– Vi har arbetat hårt med fortsätta utveckla fler nya och smarta funktioner till appen sedan vi vann Svenska Designpriset förra året, så det är naturligtvis både roligt och hedrande att vi blir nominerade igen, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala kanaler.

Den senaste funktionen i appen lanserades i augusti och heter ”Var ska jag stå på plattformen?”. Med hjälp av en tävling för SJs Priokunder där koordinaterna för 2 500 vagnlägesskyltar samlades in från 40 olika stationer kunde funktionen utvecklas. Tjänsten kommer nu stegvis att kunna användas på de flesta stationer som trafikeras av snabbtågen X 2000 och SJ 3000 och hjälper resenärerna med en smidigare ombordstigning.

De senaste tolv månaderna har SJs mobilapp fått flera nya funktioner som alla utgår från kundens behov. Den efterfrågade möjligheten att välja plats via platskarta på snabbtågen introducerades i oktober 2016. I november samma år förbättrades tillgängligheten och användbarheten för personer med funktionsnedsättning. I maj uppdaterades tidtabellernas layout och grafik som gjorde det lättare för kunderna att jämföra olika avgångar och tåg.

– Vi är ett företag ska ligga i framkant när det gäller kunderbjudandet. Den utveckling vi gör, görs i nära samarbete med SJs kunder som deltar aktivt med synpunkter under hela utvecklingsarbetet. Att alltid lyssna på kundernas önskemål och fånga deras behov är det som styr utvecklingen av våra digitala kanaler och det är viktigt att kunderna också känner det, säger Jenny Gejke.

Om SJs mobilapp

SJs nya mobilapp lanserades i början av 2016 och finns för både IOS och Android. Redan första året hade över 800 000 kunder laddat ner appen och den har över 100 000 användare dagligen.

Utvecklingen av SJs app är gjord av apputvecklarna Bontouch i nära samarbete med SJs strategiska partner för digital kundupplevelse, Pond.

Om Svenska Designpriset

Svenska Designpriset är en årlig tävling i grafisk kommunikation och design som är öppen för alla. Den19 oktober i år utses Sveriges bästa grafiska designers för print, webb samt mobil och fram till den 17 oktober går det att rösta på de olika nominerade bidragen. Omröstningen för kategorin Device startar måndag den 11 september.

Läs mer om tävlingen på www.designpriset.se

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

Presskontakt

SJs pressavdelning

SJs pressavdelning

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Stephan Ray

Stephan Ray

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör
Simon Hermansson

Simon Hermansson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Karin Starkman Ahlstedt

Karin Starkman Ahlstedt

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00