Gå direkt till innehåll
SJ släpper vinterns och vårens biljetter

Pressmeddelande -

SJ släpper vinterns och vårens biljetter

Efterfrågan på tågresor över jul och nyår är stor och från och med i dag finns SJs resor ute till försäljning. Förra året var beskeden från Trafikverket väldigt sena men i år har SJ fått all information och planering som behövs enligt överenskommen tidsplan, vilket gör att biljetter för perioden 10 december – 8 april släpps som planerat.

- En väldigt positiv nyhet är att resorna för hela vintern, sportlov och även påskhelgen redan nu går att boka, vilket vi är väldigt glada över, säger SJs presschef Tobbe Lundell.

SJ kommer att byta bokningssystem under våren 2024. Det nya bokningssystemet kommer innebära en rad förbättringar för tågresenären. Framför allt kommer SJ kunna släppa biljetter för längre försäljningsperioder, vilket många kunder har efterfrågat.

Det blir också tydligare information om den specifika avgången man bokar, det kommer att finnas en ny möjlighet att betala tillval som exempelvis förbeställd mat med SJ Prio-poäng, och det kommer att bli enklare att boka om sin biljett vid en trafikstörning.

Den som bokar resor med avgång från 29 januari och framåt kommer också notera att de två biljettalternativen som erbjuds under senare delen av vintern är återbetalningsbar biljett och ej återbetalningsbar. Anledningen är att under övergången till SJs nya bokningssystem är möjligheten begränsad att administrera de ombokningsbara biljetterna, det alternativet utgår därför från 29 januari.

- Vi kommer att återkomma med besked om när en ombokningsbar biljett åter kommer att erbjudas i vårt bokningssystem, säger Tobbe Lundell.

En biljett i kategorin ”Kan återbetalas” ger kunden rätt att avboka sin resa och få pengarna tillbaka om avbokning sker före tågets avgång. En kund med en återbetalningsbar biljett har även möjlighet att på resdagen kostnadsfritt byta avgång oavsett pris på den nya resan. Detta ger kunden möjlighet att byta avgångstid på biljett där bytet till den nya resan sker till en avgång med samma resdag, sträcka och samma komfort eller lägre som den ursprungliga biljetten.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens drygt 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.