Gå direkt till innehåll
Hitta rätt med SJs nya digitala vägvisare

Pressmeddelande -

Hitta rätt med SJs nya digitala vägvisare

Med hjälp av tekniken Augmented Reality (AR) kan nu SJs resenärer bli guidade genom stationen via bolagets digitala vägvisare. Bland annat blir det nu enklare för resenärerna att hitta rätt väg till och från tåget.

- Vi ser ett ökat behov från våra resenärer när det kommer till att få hjälp att hitta rätt vid stationerna, inte minst i våra svenska storstäder. Med hjälp av ny teknik och vår digitala vägvisare blir detta nu verklighet, säger Anna Fahlkrans, affärsutvecklare vid SJ.

Med start den 17 april börjar SJ att testa den nya funktionen VägvisARen i SJ Labs-appen. Med hjälp av AR-tekniken skapar den nya funktionen i appen en digital vägvisare, som i sin tur och på ett verklighetstroget vis guidar resenärerna genom stationsbyggnaden.

- Vår ambition är att bli ett av Sveriges mest digitala företag. Genom att dra nytta av den nya AR-tekniken fortsätter vi att utveckla den digitala reseupplevelsen för våra resenärer. Något som dessutom och så vitt vi vet inte skett tidigare i Sverige, säger Clas Lindholtz, chef för Affärsutveckling och Digital Transformation på SJ.

Inledningsvis kommer den nya testfunktionen finnas tillgänglig vid centralstationen i Stockholm. Därefter har SJ som ambitionen att under juni månad rulla ut den till följande rutter.

  • Stockholm C – Stockholms södra / Flemingsberg
  • Stockholms södra – Stockholm C
  • Flemingsberg – Stockholm C


Utrullningen sker i samband med Trafikverkets omfattande upprustningsarbete av Getingmidjan mellan Stockholm C och Stockholm Södra.

Fakta – Augmented Reality

Tekniken Augmented Reality (AR) eller förstärkt verklighet handlar förenklat om att förstärka eller komplettera en verklighetstrogen miljö med hjälp av en eller flera datorgenererade intryck såsom exempelvis bild, ljud, video eller annan grafik. Den förstärkta verkligheten upplevs oftast genom olika digitala enheter såsom exempelvis smartphones.


För vidare information

Anna Fahlkrans, Affärsutvecklare SJ, 010-7515446, Anna.Fahlkrans@sj.se

SJs Presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se

Ämnen

Kategorier

Regioner


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84

Relaterat innehåll

Fokus på digitala tjänster vid Seniordagen

Fokus på digitala tjänster vid Seniordagen

- Seniorerna är en viktig målgrupp för SJ. Genom att medverka vid Seniordagen får vi ytterligare ett tillfälle att över en kopp kaffe komma närmare människorna som använder våra tjänster, säger Krister Svensson, Chef för Privatförsäljningen vid SJ.

Miljardgränsen sprängd för Swish hos SJ

Efter bara ett år har Swish blivit det vanligaste sättet att betala sin tågbiljett i SJs app. Det väljer sex av tio kunder. Hittills har fyra miljoner köp gjorts via tjänsten och SJs resenärer har tillsammans swishat över 1,1 miljard kronor.

​SJs webbsajt utsedd till Sveriges bästa

SJ har Sveriges bästa webbsajt. Tillsammans med den prisbelönta appen har sajten utsetts till Sveriges absolut bästa, efter att redan ha vunnit i kategorin resesajter. Motiveringen innehåller beskrivning av en i det närmaste fulländad mobil upplevelse och fullt fokus på kunderna.

SJ vinnare i Swedish Design Awards

SJ vinnare i Swedish Design Awards

Med motivering om en användarvänlig miljö och nyckelfunktioner som möter användarnas behov kammade SJ hem förstapriset i kategorin Digitala produkter och tjänster i samband med Swedish Design Awards.

Wi-Fi ombord på Tåg i Bergslagen

Wi-Fi ombord på Tåg i Bergslagen

Mot slutet av sommaren kommer tågresenärerna i Bergslagen kunna surfa ombord på tåget. Detta står klart efter att Tåg i Bergslagen beslutat att installera Wi-Fi ombord.

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

​"Var är mitt tåg?” är en ny funktion som visar geografisk position och aktuell hastighet i realtid för samtliga SJs tåg som är på resa. Den ger också resenären möjlighet att se position och hastighet för tåg som ännu inte lämnat startdestinationen, under förutsättning att resan ska ske i närtid. Funktionen är tänkt att ge resenärer förbättrad trafikinformation.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.