Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ tar hjälp av kunderna för att ge snabbare kundsvar

Hjälp till självhjälp. SJ vill öka kundservicen genom att ge snabbare kundsvar. Till sin hjälp tar SJ – kunderna själva.

Nu startar SJs supportforum. Meningen att både resenärerna själva och SJ tillsammans skapar en snabb och enkel faktabank via hemsidan sj.se. På supportforum ställer kunderna sina frågor, rapporterar eventuella problem och hjälper SJ med sina idéer om förbättringar.

– Det är roligt att vi lägger till ytterligare en bra möjlighet till kundkontakt vid sidan av vår uppskattade satsning på Twitter och Facebook. Nu blir vi ännu effektivare på att svara på kundernas frågor, säger Thomas Silbersky, marknads- och försäljningsdirektör på SJ.

SJ har lyssnat på synpunkter från resenärerna som visar att kunderna i allt högre grad själv vill kunna hitta svar och hjälp på enklare frågor istället för att riskera att hamna i telefonköer. SJs webbaserade verktyg, som nås via sj.se,  bygger på att både resenärer och SJ initialt fyller på med frågor och svar och därifrån byggs faktabanken upp.  Via Facebook och Twitter kommer SJ att tipsa resenärerna om de svar som finns uppbyggda på den nya faktabanken.

Supportforumet kommer att:

·  öka tillgängligheten

·  ge snabbare information om SJ

·  ge snabbare information om trafikstörningar

·  ge snabbare svar på frågor

·  samla de vanligaste frågorna på ett ställe

Om kunden inte hittar ett passande svar från faktabanken på sin fråga kommer SJs personal att så snabbt som möjligt behandla frågan och svara. Om frågan är tillräckligt generellt intressant läggs svaret in i faktabanken. Eftersom supportforum är öppet för alla kan även andra resenärer gå in och svara på ett kundfråga. På så vis utökas antalet fakta och svar kontinuerligt.

Snabbare kundsvar via en ny faktabank ingår i SJs arbete att öka servicen till resenärerna. Under hösten har SJ infört biljett i Passbok, gratis internet ombord på alla snabbtåg och dubbeldäckare. Under det kommande halvåret införs dessutom 20 helt nya familjevagnar med bistro och lekhörna i Intercityflottan.

För mera information till media, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 51 84

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 400 avgångar, varav 450 i egen regi och ytterligare 950 avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2013 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter, besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.