Gå direkt till innehåll

Ämnen: Media, kommunikation

Ny analys av tågresandet runt jul – den här dagen är populärast

Ny analys av tågresandet runt jul – den här dagen är populärast

Veckorna runt jul och nyår är en intensiv reseperiod i Sverige. Tågresenärernas val av resdagar styrs bland annat av vilken veckodag julafton infaller på. Men över tid sticker ett datum ut som den vanligaste resdagen, visar en ny analys av SJs biljettförsäljning de senaste tio åren.

SJ tävlar i DN Reklamcupen

Med en blinkning till de senaste årens diskussioner om att resande kan leda till klimatångest deltar SJ och reklambyrån Forsman och Bodenfors i annonstävlingen DN Reklamcupen.

SJ tar över annonsförsäljning i egen regi

Att annonsera ombord på SJs tåg, på exempelvis brickbord och affischtavlor eller till och med utvändigt folierade tåg, är ett effektivt sätt att nå intressanta målgrupper. För att skapa ännu mer flexibilitet för annonsörerna har SJ nu tagit hem försäljningen av dessa ytor i egen regi.

Veronica Maggio släpper ny låt i samarbete med SJ

Veronica Maggio släpper ny låt i samarbete med SJ

Med låten och kampanjen Nu stannar vi på marken vill SJ tillsammans med Veronica Maggio uppmana och inspirera fler människor att fortsätta ta ansvar för klimatet när vi nu kan börja resa mer normalt igen. Ett enkelt sätt är att välja tåget framför flyget när det är möjligt.

X 2000 blir X 40000

En flygresa mellan Göteborg och Stockholm motsvarar 40 000 tågresor på samma sträcka i koldioxidutsläpp. För att uppmärksamma skillnaden i miljöpåverkan mellan tåget och flyget leker SJ med namnet på det populära snabbtåget X 2000 genom att specialmärka två tågsätt med X 40000

​Mats Almgren blir ny Kommunikations- och Försäljningsdirektör i SJ

​Mats Almgren blir ny Kommunikations- och Försäljningsdirektör i SJ

Den 1 april tillträder Mats Almgren som Kommunikations- och Försäljningsdirektör för SJ-koncernen. Han kommer att ingå i SJs koncernledning och leda koncernens nya division Kommunikation och Försäljning. Divisionen har ett samlat ansvar för kommunikation, marknad, försäljning och varumärke.

SJ samlar kommunikation och försäljningsverksamheten i en gemensam division

Den 1 oktober 2018 går SJs Kommunikationsavdelning och Marknad & Försäljningsverksamheten samman i en gemensam division - division Kommunikation och försäljning. Rekrytering av en divisionschef pågår och under övergångsperioden leder Thomas Silbersky, direktör Internationella affärer i SJ, arbetet i den ledningsgrupp som bildas med chefer från de respektive verksamheterna.
- Med en integrer

Nytt samarbete mellan SJ och Kamratposten ska lyfta Kupé Junior

SJ startar ett nytt samarbete med Kamratposten i sin satsning på sin barntidning Kupé Junior, som är lillasyster till ombordmagasinet Kupé. I samband med nya höstnumret kommer utgivningen också att dubbleras, till fyra nummer per år.

Sigrid Lättman-Masch vann SJs teckningstävling Barn ritar lok

​Sjuåriga Sigrids teckning kommer att pryda ett helt X 2000-lok

Massor av fantasi, härliga färger och kreativa idéer. Det är en snabb sammanfattning av de cirka 500 bidragen i SJs teckningstävling Barn ritar lok. Sjuåriga Sigrid Lättman-Masch i Ösmo utanför Stockholm vann första pris med sin teckning på olika människor och djur. Hennes teckning kommer att pryda ett riktigt X 2000-lok och hon får ta med hela familjen på en resa till Liseberg.

​SJs webbsajt utsedd till Sveriges bästa

SJ har Sveriges bästa webbsajt. Tillsammans med den prisbelönta appen har sajten utsetts till Sveriges absolut bästa, efter att redan ha vunnit i kategorin resesajter. Motiveringen innehåller beskrivning av en i det närmaste fulländad mobil upplevelse och fullt fokus på kunderna.

Betala tågresan med hjärtat

På fyra tåg mellan Stockholm och Malmö/Göteborg i februari väljer SJ att ta 0 kronor för resan. Resenärerna uppmanas i stället att skänka valfritt belopp som går oavkortat till organisationerna Friends och Min Stora Dag.

SJ lanserar ny humorserie på YouTube

SJ lanserar ny humorserie på YouTube

Med SJs kundlöfte ”Vem du än är, vart du än ska” som grund möter karaktärerna Göran och Anne-Helene en rad kända personer på tågresor genom Sverige. Det är SVT-aktuella Klas Eriksson och Alfred Svensson som spelar i humorformatet ”Semester på spåret”. Bakom idé och format står influencerbyrån Cube.

SJs populära app har vunnit ännu ett pris

​För andra året i rad fick SJs app ta emot en utmärkelse i Svenska designpriset som delades ut på torsdagskvällen. Ett år med en rad förbättringar och förenklade funktioner för användaren räckte till ett silver i klassen Digitalt - Smarttelefon.

Niklas Hillberg från Glada Hudik-teatern i SJs prisbelönta film

SJs reklamfilmer vann guld

​SJs reklamfilmer med lejonet Niklas från Glada Hudik-teatern och Sara och William som delar musik och funderar på hur de ska visa att de gillar varandra vann första pris när tidningen Resumé rankar maj månads kampanjer.

Premiär för SJs nya kommunikationskoncept

Premiär för SJs nya kommunikationskoncept

I dagarna börjar SJs nya reklamfilmer att rulla. Filmerna är personliga berättelser om händelser som gett livet en ny inriktning eller om resor för att få vardagspusslet att gå ihop. Det här innebär också att det är premiär för SJs nya kommunikationskoncept.

SJ-resenärer får testa digital reskompis

SJ-resenärer får testa digital reskompis

I våras lanserade SJ mobilappen SJ Labs, där helt nya tekniska funktioner testas i dialog med kunderna. Nu utökas appen med en digital reskompis, som med hjälp av artificiell intelligens ska ge svar på många av de frågor resenärerna kan ha ombord på tåget.

Visa mer

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.