SJ tävlar i DN Reklamcupen
Med en blinkning till de senaste årens diskussioner om att resande kan leda till klimatångest deltar SJ och reklambyrån Forsman och Bodenfors i annonstävlingen DN Reklamcupen.
Med en blinkning till de senaste årens diskussioner om att resande kan leda till klimatångest deltar SJ och reklambyrån Forsman och Bodenfors i annonstävlingen DN Reklamcupen.
Att annonsera ombord på SJs tåg, på exempelvis brickbord och affischtavlor eller till och med utvändigt folierade tåg, är ett effektivt sätt att nå intressanta målgrupper. För att skapa ännu mer flexibilitet för annonsörerna har SJ nu tagit hem försäljningen av dessa ytor i egen regi.
Med låten och kampanjen Nu stannar vi på marken vill SJ tillsammans med Veronica Maggio uppmana och inspirera fler människor att fortsätta ta ansvar för klimatet när vi nu kan börja resa mer normalt igen. Ett enkelt sätt är att välja tåget framför flyget när det är möjligt.
En flygresa mellan Göteborg och Stockholm motsvarar 40 000 tågresor på samma sträcka i koldioxidutsläpp. För att uppmärksamma skillnaden i miljöpåverkan mellan tåget och flyget leker SJ med namnet på det populära snabbtåget X 2000 genom att specialmärka två tågsätt med X 40000
Ärendet om konkurrenters rätt att sälja biljetter via SJs kanaler har avskrivits.
Den 1 april tillträder Mats Almgren som Kommunikations- och Försäljningsdirektör för SJ-koncernen. Han kommer att ingå i SJs koncernledning och leda koncernens nya division Kommunikation och Försäljning. Divisionen har ett samlat ansvar för kommunikation, marknad, försäljning och varumärke.
Den 1 oktober 2018 går SJs Kommunikationsavdelning och Marknad & Försäljningsverksamheten samman i en gemensam division - division Kommunikation och försäljning. Rekrytering av en divisionschef pågår och under övergångsperioden leder Thomas Silbersky, direktör Internationella affärer i SJ, arbetet i den ledningsgrupp som bildas med chefer från de respektive verksamheterna.
- Med en integrer
SJ startar ett nytt samarbete med Kamratposten i sin satsning på sin barntidning Kupé Junior, som är lillasyster till ombordmagasinet Kupé. I samband med nya höstnumret kommer utgivningen också att dubbleras, till fyra nummer per år.
Massor av fantasi, härliga färger och kreativa idéer. Det är en snabb sammanfattning av de cirka 500 bidragen i SJs teckningstävling Barn ritar lok. Sjuåriga Sigrid Lättman-Masch i Ösmo utanför Stockholm vann första pris med sin teckning på olika människor och djur. Hennes teckning kommer att pryda ett riktigt X 2000-lok och hon får ta med hela familjen på en resa till Liseberg.
SJ har Sveriges bästa webbsajt. Tillsammans med den prisbelönta appen har sajten utsetts till Sveriges absolut bästa, efter att redan ha vunnit i kategorin resesajter. Motiveringen innehåller beskrivning av en i det närmaste fulländad mobil upplevelse och fullt fokus på kunderna.
På fyra tåg mellan Stockholm och Malmö/Göteborg i februari väljer SJ att ta 0 kronor för resan. Resenärerna uppmanas i stället att skänka valfritt belopp som går oavkortat till organisationerna Friends och Min Stora Dag.
Med SJs kundlöfte ”Vem du än är, vart du än ska” som grund möter karaktärerna Göran och Anne-Helene en rad kända personer på tågresor genom Sverige. Det är SVT-aktuella Klas Eriksson och Alfred Svensson som spelar i humorformatet ”Semester på spåret”. Bakom idé och format står influencerbyrån Cube.
Prins Carl Philip berättar exklusivt och öppenhjärtigt om svårigheterna att leva med dyslexi i nästa nummer av SJs tidning Kupé - och hur han och prinsessan Sofia nu genom sin stiftelse jobbar för att stötta barn och ungdomar med läs- och skrivsvårigheter. Men det blir också ett samtal med tvåbarnsföräldrarna om det kungliga familjelivet.
För andra året i rad fick SJs app ta emot en utmärkelse i Svenska designpriset som delades ut på torsdagskvällen. Ett år med en rad förbättringar och förenklade funktioner för användaren räckte till ett silver i klassen Digitalt - Smarttelefon.
SJs reklamfilmer med lejonet Niklas från Glada Hudik-teatern och Sara och William som delar musik och funderar på hur de ska visa att de gillar varandra vann första pris när tidningen Resumé rankar maj månads kampanjer.
I dagarna börjar SJs nya reklamfilmer att rulla. Filmerna är personliga berättelser om händelser som gett livet en ny inriktning eller om resor för att få vardagspusslet att gå ihop. Det här innebär också att det är premiär för SJs nya kommunikationskoncept.
Nu breddar SJ Kupés målgrupp och bjuder in målgruppen barn som, från och med mitten av december, får ett alldeles eget magasin – Kupé Junior.
I våras lanserade SJ mobilappen SJ Labs, där helt nya tekniska funktioner testas i dialog med kunderna. Nu utökas appen med en digital reskompis, som med hjälp av artificiell intelligens ska ge svar på många av de frågor resenärerna kan ha ombord på tåget.
Den 25 januari 2016 börjar Malou Sjörin som Kommunikationsdirektör i SJ. Malou kommer att ingå i SJs koncernledning och ansvarar för SJs kommunikationsstab.
Lena Herrmann, med lång erfarenhet från ansvarsfulla poster inom Bonnierkoncernen, blir i januari 2015 ny strategi- och affärsutvecklingschef på SJ med ansvar för att utveckla nya affärer, produkter och koncept från idé till lansering. – Lena får en ledande roll i att driva SJs förändringsarbete framåt, säger SJs vd Crister Fritzson.
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden