Pressmeddelande -
SJ tillsätter Fredrik Henriksson som ny kommunikationsdirektör och Claes Lindholtz som hållbarhetsdirektör
SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.
Kommunikation är avgörande för SJs framgång. Som ett av Sveriges mest synliga varumärken behöver vi ständigt bygga och vårda förtroende – hos resenärer, medarbetare, media och beslutsfattare. Kommunikationsdirektören spelar en central roll i att hantera kriser, driva dialogen om hållbart resande och skapa engagemang både internt och externt. Det är en strategisk nyckelroll för att utveckla SJ och stärka vårt varumärke
– Vi är mycket glada att Fredrik ansluter till SJ som kommunikationsdirektör. Hans erfarenhet av att leda kommunikation i komplexa och föränderliga miljöer blir en stor styrka i vårt fortsatta arbete med att utveckla SJs varumärke och relationen till våra kunder och intressenter, säger Monica Lingegård, koncernchef och vd på SJ.
Fredrik Henriksson har över 20 års erfarenhet av strategisk kommunikation och varumärkesutveckling. Han har haft ledande roller på bland annat Husqvarna Group, Vinggruppen/Thomas Cook, SAS och Indiska, med ansvar för koncernkommunikation, krishantering och varumärkespositionering
– Jag är både glad och stolt att få vara med på SJs fortsatta resa. Att arbeta med ett av Sveriges starkaste varumärken. Jag ser nu fram emot att stärka kundernas förtroende och positionera SJ framåt givet dess centrala roll i att knyta ihop Skandinavien, säger Fredrik.
Den nya enheten Hållbarhet får ansvar för koncernens hållbarhetsarbete, inklusive mål för hållbart värdeskapande och vägen mot netto noll. Enheten ska också driva strategiska partnerskap som stärker SJs hållbarhetsprofil, varumärke och försäljning – och skapa ytterligare samhällsnytta för Sverige tillsammans med andra aktörer.
– Att accelerera hållbarhetsarbetet är avgörande för att befästa SJs position som Sveriges mest hållbara företag, framtidssäkra vår verksamhet och bidra till ett konkurrenskraftigt och klimatsmart Sverige, säger Monica.
Fredrik tillträder sin roll som kommunikationsdirektör i november.
Ämnen
Kategorier
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens drygt 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.