Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Sportlovsresandet ökar kraftigt

    Sportlovsresandet ökar kraftigt

    Fler barnfamiljer än tidigare väljer tåget under sportlovsveckorna. Köpenhamn är det resmål som ökar mest, samtidigt som flest reser till Stockholm och Göteborg. Totalt ökar SJs sportlovsbokningar med 13 procent, jämfört med fjolåret.

  • SJ avslutade året starkt och slog nytt reserekord

    SJ avslutade året starkt och slog nytt reserekord

    SJ avslutade 2018 i medvind. Under fjärde kvartalet ökade resandet med åtta procent, vilket återspeglades i intäkterna som blev högre än under motsvarande kvartal 2017. Det stora intresset för klimatsmart resande fortsatte att öka under året till totalt 31,8 miljoner resor med SJ, en ökning med 1,5 miljon jämfört med året innan. Ett nytt rekord.

  • SJ er Europas mest digitale reiseselskap

    SJ rangeres som Europas mest digitale reiseselskap av Management-konsulentselskapet BearingPoint i deres måling Digital Leaders in Europe 2019. Førsteplassen kommer på en liste over 47 bedrifter innen den europeiske persontrafikkbransjen, der selskapenes digitale modenhet er målt ut fra et kundeperspektiv.

  • SJ er Europas mest digitale rejseselskab

    I Management Consulting-firmaet BearingPoints opgørelse over ’Digital Leaders in Europe 2019’ rangerer SJ som Europas mest digitale rejseselskab. De indtager førstepladsen på en liste over 47 virksomheder i den europæiske persontrafikbranche, hvor virksomhedernes digitale modenhed er blevet målt og sammenlignet ud fra et kundeperspektiv.

  • SJ är Europas mest digitala reseföretag

    SJ rankas som Europas mest digitala reseföretag av Management-konsultföretaget BearingPoint i deras mätning Digital Leaders in Europe 2019. Förstaplaceringen kommer på en lista över 47 jämförda företag inom den europeiska persontrafikbranschen där företagens digitala mognad mäts ur ett kundperspektiv.

  • 3D-printing ger SJ högre punktlighet

    SJ satsar stort på tillverkning av reservdelar med hjälp av 3D-printing. Tekniken förenklar produktionen som ger billigare reservdelar – med högre kvalitet. Satsningen är en viktig del i det digitaliseringsprogram som SJ genomför för att stärka en långsiktig konkurrenskraft med högre punktlighet och nöjdare kunder.

  • Svenska folket: Så reser vi under vintern

    Nära hälften av svenskarna planerar för en vintersemester, varav en fjärdedel väljer att semestra inom Sverige. Hos sverigesemestrarna är det främst skidåkning som lockar. Samtidigt är tåget det mest populära kollektiva färdmedlet. Det visar SJs nya Sifo-undersökning.

  • ​Mats Almgren blir ny Kommunikations- och Försäljningsdirektör i SJ

    ​Mats Almgren blir ny Kommunikations- och Försäljningsdirektör i SJ

    Den 1 april tillträder Mats Almgren som Kommunikations- och Försäljningsdirektör för SJ-koncernen. Han kommer att ingå i SJs koncernledning och leda koncernens nya division Kommunikation och Försäljning. Divisionen har ett samlat ansvar för kommunikation, marknad, försäljning och varumärke.

  • Nyårsresandet till Norrland går som tåget

    Nyårsresandet till Norrland går som tåget

    ​Resandet med SJs tåg på sträckan Stockholm-Sundsvall-Umeå ökar med 25 procent under nyårshelgen, jämfört med fjolåret. Även storstäderna lockar till resande och Stockholm-Malmö-Köpenhamn är en populär sträcka. Totalt ser SJs jul- och nyårsresande ut att öka med 13 procent, jämfört med i fjol.

  • Många svenskar vill till Norrland i jul

    Många svenskar vill till Norrland i jul

    Att resa inom Sverige är populärt i jul och främsta anledningen är att fira med släkt och vänner. På tio i topp listan över svenskarnas favoritresmål i jul dominerar norrländska orter. Åre kammar hem tredjeplatsen, men även Kiruna, Östersund och Umeå är populära resmål. Det visar SJs nya Sifo-undersökning. Trenden går även igen i SJs egen statistik, där resandet till många norrländska resmål ökar.

  • Oro för klimatet får affärsresenären att välja tåget

    Oro för klimatet får affärsresenären att välja tåget

    Affärsbokningarna på SJs tåg har ökat med 21 procent i vinter. Allt fler väljer att resa klimatsmart även i tjänsten. Var tredje affärsresenär i SJs Sifo-undersökning uppger att de väljer tåget framför bilen, vilket är betydligt fler än i fjol. Göteborg-Malmö-Köpenhamn har ökat mest senaste året, medan Stockholm-Malmö-Köpenhamn är mest populär. Det är några slutsatser i SJs trendrapport.

Visa mer