Gå direkt till innehåll
Del av dörrlås, 3D-printad i rostfritt stål. Originalet tillverkades på 40-talet i aluminium med en process som idag skulle vara dyr att reproducera. Foto: Karin Boo
Del av dörrlås, 3D-printad i rostfritt stål. Originalet tillverkades på 40-talet i aluminium med en process som idag skulle vara dyr att reproducera. Foto: Karin Boo

Nyhet -

3D-printing ger SJ högre punktlighet

SJ satsar stort på tillverkning av reservdelar med hjälp av 3D-printing. Tekniken förenklar produktionen som ger billigare reservdelar – med högre kvalitet. Satsningen är en viktig del i det digitaliseringsprogram som SJ genomför för att stärka en långsiktig konkurrenskraft med högre punktlighet och nöjdare kunder.

De första 3D-printade reservdelarna hos SJ är en vidareutvecklad hållare för toalettrullar i plast till SJ 3000-tågen, toalettlås i metall till personvagnar samt skyddskåpor till eluttag och ventilationslock.

– 3D-printing revolutionerar vårt sätt att ta fram reservdelar genom att processen blir förenklad och mer flexibel. Det gäller i synnerhet reservdelar som inte längre finns på marknaden, som är väldigt kostsamma att ersätta. Det här konceptet har en enorm besparingspotential ur flera perspektiv. Ledtider, lagerhållning, logistik och administration effektiviseras också, säger Anders Gustafsson, chef för stora projekt på SJs division Fordon.

Fler reservdelar kommer 3D-printas

Dessutom innebär tekniken möjligheter att vidareutveckla utformningen av reservdelar och printa ut nya efter behov. I första skedet har SJ börjat att printa reservdelar som inte påverkar säkerheten och som är begränsade i storlek och vikt. Men framöver ser Anders Gustafsson fler möjligheter.

– Vi kommer successivt att tillverka allt fler reservdelar med hjälp av 3D-printing. Med ett effektivare underhåll får vi robustare tåg, högre punktlighet och nöjdare kunder. Det här är bara början, säger Anders Gustafsson.

Internationellt samarbete om 3D-printing

I Sverige samarbetar SJ med bland andra PostNord Strålfors som leverantör av tjänster inom 3D-printing. SJ ingår även i ett internationellt nätverk av ledande digitala storföretag där erfarenhetsutbyte driver på utvecklingen av 3D-printing.

– Tack vare samarbetet med andra digitala bolag har vi kunnat ta stora kliv framåt på kort tid, nu ligger vi i framkant i Europa även när det gäller 3D-printing, säger Anders Gustafsson.

Ämnen

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Mikael Grinbaum

Mikael Grinbaum

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00

Relaterat material

Relaterade nyheter

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.