Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ är Europas mest digitala reseföretag

SJ rankas som Europas mest digitala reseföretag av Management-konsultföretaget BearingPoint i deras mätning Digital Leaders in Europe 2019. Förstaplaceringen kommer på en lista över 47 jämförda företag inom den europeiska persontrafikbranschen där företagens digitala mognad mäts ur ett kundperspektiv.

– Vi är både glada och stolta över att toppa Europalistan inom vår bransch. SJs satsning på digitalisering genomsyrar hela vår verksamhet och är ett strategiskt val för att stärka vår långsiktiga konkurrenskraft. Det här visar tydligt hur konkurrens, på en avreglerad och fungerande marknad, snabbt driver fram digital utveckling som kunderna vinner på, säger SJs vd Crister Fritzson.

BearingPoints undersökning, som genomfördes under sommaren 2018, omfattar åtta europeiska länder (Sverige, Norge, Finland, Tyskland, England, Irland, Italien och Portugal) där totalt 593 företag och organisationer från 25 branscher är inkluderade och ligger till grund för Europeiska resultat och jämförelser. Där placerar SJ sig på en sammanlagd 23:e plats bland Europas mest digitala företag.

– SJ har gjort en imponerande resa i den europeiska totalrankingen. Vi ser att de gjort stora framsteg inom flera områden. Dessa satsningar har dessutom fört SJ till toppen av den europeiska rankingen inom branschen Persontrafik, där SJ är 1:a av 47 jämförda företag, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner, BearingPoint Sweden.

Under 2018 rankades SJ som Sveriges mest digitala reseföretag samtidigt som SJs sajt och app blev utnämnt till Sveriges bästa i alla kategorier. Under året har SJ även infört en dörr till dörr-lösning med anslutningsguiden, röststyrd trafikinformation via Google Assistent och tillsammans med Linköpings universitet testat en robot som svarar på trafikfrågor i SJs resebutik på Stockholm Central. SJ har även öppnat digitala kommunikationskanaler för kunder med chat på SJ.se och Facebooks Messenger. 2017 introducerade SJ bland annat den världsunika mikrochippbiljetten.

– Den här toppositionen känns extra bra med tanke på att vi för närvarande lägger mest fokus på att digitalisera både underhåll och fordonsflotta för att skapa robustare tåg och förbättra punktligheten ytterligare. Vår storsatsning på den digitala kundupplevelsen har bara påbörjats och det finns högre växlar att lägga i här, säger Crister Fritzson.

Digital Leaders in Sweden 2019

Total ranking: 2

Industry ranking (Passenger Transportation): 1

https://www.bearingpoint.com/en-se/our-success/digital-leaders/

Digital Leaders in Europe 2019

Total ranking: 23

Industry ranking (Passenger Transportation): 1

https://www.bearingpoint.com/en/our-success/digital-leaders/

För mer information

SJ Presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

​"Var är mitt tåg?” är en ny funktion som visar geografisk position och aktuell hastighet i realtid för samtliga SJs tåg som är på resa. Den ger också resenären möjlighet att se position och hastighet för tåg som ännu inte lämnat startdestinationen, under förutsättning att resan ska ske i närtid. Funktionen är tänkt att ge resenärer förbättrad trafikinformation.

Sportlovsresandet ökar kraftigt

Sportlovsresandet ökar kraftigt

Fler barnfamiljer än tidigare väljer tåget under sportlovsveckorna. Köpenhamn är det resmål som ökar mest, samtidigt som flest reser till Stockholm och Göteborg. Totalt ökar SJs sportlovsbokningar med 13 procent, jämfört med fjolåret.

Det våras för tågresandet i påsk

Det våras för tågresandet i påsk

Fler svenskar väljer tåget i påsk, och biljettbokningen sker allt tidigare inför resan. Merparten av SJs nattåg mot både Jämtlandsfjällen och övre Norrland är slutsålda, liksom många av snabbtågsavgångarna från Stockholm till Köpenhamn och Göteborg. Totalt ser påskens resande med SJ ut att öka med 10 procent, jämfört med i fjol.

Anslutningsguiden för dörr-till-dörr-resor är en populär funktion i SJs nominerade mobilapp.

SJs mobilapp nominerad till Svenska Designpriset

SJs mobilapplikation har blivit nominerad till Svenska Designpriset 2019 i kategorin Device – Smarttelefon. Det är tredje gången appen nomineras sedan den släpptes för första gången 2016 och den har tidigare vunnit både guld och silver.

Morgondagens författare ombord på SJs nattåg

Morgondagens författare ombord på SJs nattåg

För tredje året i rad rullar Författartåget mot Sveriges största litteraturfestival Littfest i Umeå. En nattågsresa där resenärerna ombord tävlar mot varandra med hjälp av sin kreativitet.

DreamHack-tåget kör morgondagens e-sportsstjärnor

DreamHack-tåget kör morgondagens e-sportsstjärnor

I samarbete med den världskända festivalarrangören DreamHack arrangerar SJ DreamHack-tåget. Snabbtåget, som går non-stop mellan Stockholm och Jönköping, kör morgondagens e-sportstjärnor till festivalen.

Johan Näsman tillträder som ny CIO på SJ AB.

Johan Näsman ny CIO hos SJ

​SJ har rekryterat Johan Näsman som ny CIO. Han får ansvar för att leda arbetet med att säkerställa att it-leveranserna stödjer hela SJ-koncernens behov av affärsdriven och samordnad utveckling av it-tjänster på kort och lång sikt.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.