Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ er Europas mest digitale rejseselskab

– Vi er både glade og stolte over at ligge øverst på Europa-listen i vores branche. SJ’s satsning på digitalisering gennemsyrer hele vores virksomhed og er et strategisk valg, som vi har taget for at styrke vores konkurrenceevne på lang sigt. Det her viser med al ønskelig tydelighed, at konkurrencen på et afreguleret og velfungerende marked hurtigt vil drive den digitale udvikling fremad til gavn for kunderne, udtaler SJ’s administrerende direktør Crister Fritzson.

BearingPoints undersøgelse, som blev gennemført i sommeren 2018, omfatter otte europæiske lande (Sverige, Norge, Finland, Tyskland, England, Irland, Italien og Portugal) og inkluderer 593 virksomheder og organisationer fra 25 brancher, som danner grundlaget for de europæiske resultater og sammenligninger. Her ligger SJ på en sammenlagt 23. plads på listen over Europas mest digitale virksomheder.

– SJ har foretaget et imponerende spring i den samlede europæiske rangordning. Vi kan se, at de har gjort store fremskridt på flere områder. Disse satsninger har desuden ført SJ helt til tops på den europæiske liste i branchen persontrafik, hvor SJ er nummer 1 af 47 sammenlignede virksomheder, fortæller Louise von Blixen-Finecke, Partner, BearingPoint Sweden.

I 2018 blev SJ udpeget som Sveriges mest digitale rejseselskab, og samtidig blev SJ’s website og app udnævnt til Sveriges bedste på tværs af alle kategorier. I det forgangne år har SJ desuden indført en dør-til-dør-løsning med ’Tilslutningsguiden’, som hjælper med togskift på rejsen, og stemmestyret trafikinformation via Google Assistant, og i samarbejde med Linköpings Universitet har man testet en robot, som svarer på trafikspørgsmål i SJ’s rejsebutik på Stockholms centralstation. SJ har også åbnet digitale kommunikationskanaler til kunderne i form af en chatfunktion på SJ.se og via Facebooks Messenger.

– Topplaceringen varmer ekstra meget, eftersom vi lige nu primært fokuserer på at digitalisere både vedligeholdelse og togflåde, så vi kan gøre togene mere robuste og forbedre punktligheden yderligere. Vores omfattende satsning på den digitale kundeoplevelse er kun lige begyndt, og vi kan sagtens geare endnu mere op, siger Crister Fritzson.


Digital Leaders in Europe 2019

Total ranking: 23

Industry ranking (Passenger Transportation): 1

https://www.bearingpoint.com/en/our-success/digital-leaders/

Digital Leaders in Sweden 2019

Total ranking: 2

Industry ranking (Passenger Transportation): 1

https://www.bearingpoint.com/en-se/our-success/digital-leaders/


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.