Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ er Europas mest digitale reiseselskap

SJ rangeres som Europas mest digitale reiseselskap av Management-konsulentselskapet BearingPoint i deres måling Digital Leaders in Europe 2019. Førsteplassen kommer på en liste over 47 bedrifter innen den europeiske persontrafikkbransjen, der selskapenes digitale modenhet er målt ut fra et kundeperspektiv.

– Vi er både glade og stolte over å toppe europalisten i vår bransje. SJs satsing på digitalisering gjennomsyrer hele virksomheten vår og er et strategisk valg for å styrke vår langsiktige konkurransekraft. Dette viser tydelig hvordan konkurranse, på et avregulert, fungerende marked, raskt driver frem digital utvikling som kundene tjener på, sier SJs administrerende direktør Crister Fritzson.

BearingPoints undersøkelse ble gjennomført sommeren 2018 og omfatter åtte europeiske land (Sverige, Norge, Finland, Tyskland, England, Irland, Italia og Portugal), der totalt 593 selskaper og organisasjoner fra 25 bransjer er inkludert og danner grunnlag for europeiske resultater og sammenligninger. Der plasserer SJ seg på en sammenlagt 23. plass blant Europas mest digitale selskaper.

– SJ har hatt en imponerende reise i den europeiske totalrankingen. Vi ser at de har gjort store fremskritt på flere områder. Disse satsingene har dessuten ført SJ til toppen av den europeiske rankingen innen bransjen Persontrafikk, der SJ er nummer 1 av 47 sammenlignede selskaper, sier Louise von Blixen-Finecke, Partner, BearingPoint Sweden.

I 2018 ble SJ rangert som Sveriges mest digitale reisebedrift, samtidig som SJs nettside og app ble utnevnt til Sveriges beste i alle kategorier. I løpet av året har SJ også innført en dør til dør-løsning med korrespondanseguiden, stemmestyrt trafikkinformasjon via Google Assistent og i samarbeid med Linköpings universitet testet en robot som svarer på trafikkspørsmål i SJs reisebutikk på Stockholm Central. SJ har dessuten åpnet digitale kommunikasjonskanaler for kundene med chat på SJ.se og Facebooks Messenger.

– Denne topposisjonen føles ekstra bra med tanke på at vi i øyeblikket fokuserer mest på å digitalisere både vedlikehold og kjøretøyflåte for å skape mer robuste tog og forbedre punktligheten ytterligere. Vår storsatsing på den digitale kundeopplevelsen har bare så vidt startet, og det kan settes enda mer inn på dette området, sier Crister Fritzson.

Digital Leaders in Europe 2019

Total ranking: 23

Industry ranking (Passenger Transportation): 1

https://www.bearingpoint.com/en/our-success/digital-leaders/

Digital Leaders in Sweden 2019

Total ranking: 2

Industry ranking (Passenger Transportation): 1

https://www.bearingpoint.com/en-se/our-success/digital-leaders/


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.