SJ avtalar med Sqills om ny bokningslösning
SJ har i dag tecknat avtal med Sqills som kommer att tillhandahålla en ny bokningslösning för SJ. Målet är att ta den nya lösningen i full drift 2023.
SJ har i dag tecknat avtal med Sqills som kommer att tillhandahålla en ny bokningslösning för SJ. Målet är att ta den nya lösningen i full drift 2023.
De två största nyheterna i SJs tidtabell 2022 är att Borås och Trollhättan får nya direkta förbindelser med Stockholm samt att antalet avgångar på sträckan Linköping-Stockholm-Gävle ökar med 50 procent. SJ har lämnat in sina önskemål om ny trafik till Trafikverket som kommer att fastställa den nya tidtabellen i september.
Borås är den största stad i Sverige som saknat direkt tågförbindelse med huvudstaden, men nu ändras det. Från och med december i år vill SJ köra ett direkttåg till Stockholm på morgonen och tillbaka till Borås på eftermiddagen. Restiden blir tre och en halv timma.
SJ AB avtalade den 8 april om en hållbarhetslänkad revolverande kreditfacilitet om 3,0 miljarder kronor. Kreditfaciliteten ersätter den ettåriga facilitet om 1,5 miljarder kronor som tecknades i april 2020 och som inte utnyttjats.
Från och med den 18 mars finns SJs års- och hållbarhetsredovisning 2020 på sj.se. Från samma dag finns även SJs ersättningsrapport på samma plats.
Läs SJs års- och hållbarhetsredovisning här.
För mer information, vänligen kontakta SJs pressavdelning på 010-751 51 84 eller press@sj.se
SJ har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom transportsektorn. Detta visar undersökningen Sustainable Brand Index som mäter hur varumärken inom 34 branscher uppfattas inom hållbarhet. Över 20 000 svenskar har tillfrågats och SJ har för elfte gången utsetts till det mest i branschen.
- Detta är andra utmärkelsen på kort tid vilket känns hedrande och är ett erkännande för hela SJ när
Som en konsekvens av uteblivna biljettintäkter närmar sig SJs förlust för den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen en halv miljard kronor. SJ har inte erhållit någon extra kompensation för att upprätthålla trafiken under pandemin.
Från den 1 mars kommer SJs kundvärdar på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö finnas i stationsmiljön och på perronger. De fysiska lokalerna för SJ Servicecenter avvecklas men servicen finns kvar.
SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin Transport för trettonde året i rad. Över 1000 svenskar har röstat i undersökningen och SJ prisas återigen för miljö- och hållbarhetsarbete i framkant. Detta visar årets rapport Sveriges Grönaste Varumärke som konsultföretaget Differ mätt sedan 2008.
Coronapandemin fortsätter att ha stor negativ påverkan på SJs intäkter och rörelseresultat. En kraftig minskning av resandet innebär, trots en mycket stark inledning av året, ett negativt helårsresultat. Nya restriktioner under fjärde kvartalet ledde till att även vårt sista kvartal för året avslutades mycket negativt.
Sedan några månader tillbaka förekommer en del allvarliga ordningsproblem i de centrala delarna av Kumla och Hallsberg, en situation som även märkts på tågsträckan Örebro – Kumla – Hallsberg. Detta har skapat otrygghet på vissa tågavgångar, för både resenärer och tågpersonal. Nu överväger SJ och Tåg i Bergslagen att tillfälligt köra förbi station Kumla utan att göra uppehåll där.
På söndag kväll 13 december rullar tre nattåg ut från Göteborg, Stockholm och Umeå för första gången i ett nytt trafikupplägg. Det innebär bättre avgångs- och ankomsttider för nattågsresenärer till och från Sundsvall, Härnösand, Kramfors, Örnsköldsvik, Nordmaling, Umeå och inte minst Göteborg som nås drygt 1,5 timmar tidigare än med dagens nattåg.
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 500 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden