Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ avtalar med Sqills om ny bokningslösning

SJ har i dag tecknat avtal med Sqills som kommer att tillhandahålla en ny bokningslösning för SJ. Målet är att ta den nya lösningen i full drift 2023.

Den nya bokningslösningen ska bidra till att långsiktigt stärka SJs konkurrenskraft genom en lägre kostnadsnivå samt ge SJ nya och förbättrade förmågor.

- Med den här nya bokningslösningen kommer vi att kunna vara mer snabbfotade och kunna lansera nya biljetter och produkter utifrån kundernas behov. Med den nya lösningen kan vi dessutom minska vår tekniska komplexitet. Vi kommer också kunna skapa möjligheter för SJ att på längre sikt erbjuda försäljning av internationella tågresor på ett ännu bättre sätt än i den kortsiktiga lösning som vi hoppas kunna lansera inom kort. Kundnyttan blir verkligen påtaglig med den här lösningen, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.

Den nya bokningslösningen innebär framförallt att SJ får en ny teknisk plattform för bokning och försäljning av biljetter. För att kunna nå önskade effekter kommer SJ i samband med införandet av den nya bokningslösningen att bygga om de prisbelönta digitala försäljningskanalerna, sj.se och SJ App, samt införa nya stödverktyg för kundservice.

När lösningen är på plats kommer SJ att på egen hand kunna hantera hela sitt produktutbud. Det innebär ett helt nytt och mer effektivt sätt att arbeta med exempelvis produktutveckling och kampanjer.

Bakgrund om SJs bokningslösning

SJs nuvarande bokningslösning PETRA togs i bruk 1992. Det var ett egenutvecklat system som började utvecklas 1988. När det togs i bruk var det ett av de första större client-/serversystemen för kommersiellt bruk.

I samband med avregleringen valde SJ att år 2000 lägga PETRA i ett nytt bolag med namn Linkon. Detta ägdes till 100 procent av SJ AB där tanken dock var att kunna bredda ägandet.

2014 sålde SJ AB 75 procent av Linkon till SilverRail Inc.

2018 bytte Linkon namn till SilverRail Tecnology AB.

2019 köpte SilverRail Inc. SJ ABs återstående 25 procent av SilverRail Technology AB.

Kostnaden för dagens bokningslösning är hög. Den är också tekniskt komplex och är i grunden inte anpassad för att stödja försäljning via digitala kanaler direkt till kund. Den är heller inte i linje med SJs långsiktiga målbild för IT-arkitektur.

Fakta om Sqills

Företaget Sqills har varit verksamt som leverantör av bokningslösningar till järnvägsbranschen sedan 2002. Företaget är privatägt och har 100 procent fokus på systemtjänster för kollektivtrafikbranschen. Lösningen innehåller tusentals färdigutvecklade funktioner med fokus på att kunna förse operatörerna med kraftfull banbrytande teknik för att ersätta föråldrade bokningssystem.

Några av deras befintliga kunder är OUI Go, TER (SNCF-operatörer), Eurostar, Irländska Järnvägen, VIA Rail (Canada), och RDG (Rail Delivery Group som säljer biljetter för 21 operatörer i Storbritannien). Sqills har ca 150 anställda och har sitt säte i Nederländerna med kontor i Frankrike.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.