Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ - bäst i branschen på hållbarhet

SJ har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom transportsektorn. Detta visar undersökningen Sustainable Brand Index som mäter hur varumärken inom 34 branscher uppfattas inom hållbarhet. Över 20 000 svenskar har tillfrågats och SJ har för elfte gången utsetts till det mest i branschen.

- Detta är andra utmärkelsen på kort tid vilket känns hedrande och är ett erkännande för hela SJ när så många svenskar har röstat fram oss till bäst i branschen. De flesta vet att en tågresa innebär ett mycket litet klimatavtryck och en av SJs viktigaste uppgifter är att få fler resenärer att välja hållbara resor. Hela Sverige kommer vinna på om allt fler väljer att resa klimatsmart, säger Claes Lindholtz, kommunikationschef på SJ AB.

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, som mäter hur varumärken uppfattas inom såväl miljömässig som social hållbarhet. Studien omfattar 8 länder, inkluderar 1400 varumärken och intervjuar 60.000 respondenter. I Sverige har 23 400 svenska konsumenter utvärderat totalt 390 varumärken, fördelat över 34 branscher. SJ vinner i kategorin transport. Tidigare i år utsågs SJ även till branschvinnare i Differs undersökning Sveriges Grönaste Varumärke

- Trots pandemi och begränsat resande fortsätter SJ att imponera på konsumenterna med sitt hållbarhetsarbete. Klimatfrågan fortsätter att öka i vikt för svenskarna och då spelar SJ en viktig roll, säger Johanna Ekman, Country Manager Sverige, Sustainable Brand Index.


Läs hela studien här.

Läs mer om SJs hållbarhetsarbete här.



Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.