Gå direkt till innehåll
SJs kundvärdar flyttar ut i stationsmiljön

Pressmeddelande -

SJs kundvärdar flyttar ut i stationsmiljön

Från den 1 mars kommer SJs kundvärdar på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö finnas i stationsmiljön och på perronger. De fysiska lokalerna för SJ Servicecenter avvecklas men servicen finns kvar.

SJs kunder väljer i allt högre grad att använda de digitala tjänsterna för biljettköp, ombokning och kundservice. Behovet av en fysisk plats på stationen har minskat avsevärt under senare år. En sedan tidigare planerad avveckling av lokalerna tidigareläggs nu och genomförs den 1 mars.

- Vi kommer fortfarande att finnas tillgängliga för att hjälpa till med olika typer av servicetjänster som har med SJ-resan att göra. Redan nu sker det mesta av den verksamheten utanför själva lokalen, så det blir ett naturligt steg, säger SJs presschef Tobbe Lundell.

SJs kundvärdar kommer även i fortsättningen att hjälpa till med köp och ombokning i digitala kanaler, köp av biljett i biljettautomat och information om trafikläge och vilka rättigheter kunden har vid exempelvis trafikstörningar. Den som vill köpa en SJ-biljett mot kontant betalning hänvisas redan sedan tidigare till Pressbyrån eller 7-eleven.

- Att det här sker redan nu är till stor del en följd av pandemin. Den har slagit hårt mot SJs ekonomi och vi avvecklar nu en icke nödvändig kostnad för att även fortsättningsvis kunna erbjuda en attraktiv prisnivå på våra resor, säger Tobbe Lundell.

I Stockholm, Göteborg och Malmö kommer loungerna för bland andra förstaklassresenärer och årskortskunder att finnas kvar. I början av mars stängs de dock i ett par veckor för personalutbildning. Loungen i Stockholm kommer att vara stängd under hela mars för en mindre upprustning. 

För mer information, kontakta SJs presstjänst, 010-751 51 84.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.