Gå direkt till innehåll
SJ är Sveriges grönaste varumärke 2020

Pressmeddelande -

SJ är Sveriges grönaste varumärke 2020

SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin Transport för trettonde året i rad. Över 1000 svenskar har röstat i undersökningen och SJ prisas återigen för miljö- och hållbarhetsarbete i framkant. Detta visar årets rapport Sveriges Grönaste Varumärke som konsultföretaget Differ mätt sedan 2008.

- Det känns helt fantastiskt att vårt hållbarhetsarbete återigen uppmärksammas. Detta är ett resultat av alla våra medarbetares hårda jobb med att erbjuda klimatsmarta och hållbara resor till alla våra kunder, både nu och i framtiden, säger Claes Lindholtz, kommunikationschef på SJ.

Att fortsatt driva på utvecklingen av klimatsmart resande har varit dominerande för SJ de senaste åren och under 2021 kommer ett av de största projekten sjösättas. Då sätts de uppgraderade X2000-tågen i trafik. Alla förstudier visade att det var betydligt mer hållbart – både ekonomiskt och miljömässigt - att totalrenovera de gamla X 2000-tågen än att köpa helt nya. Tågen testas nu för fullt och har redan vunnit det prestigefyllda designpriset Red dot Award för sin nya inredning. Ett annat prioriterat projekt för SJ har varit ett utvecklat bistroutbud, där lokalproducerad och ekologisk mat har högst prioritet, och framöver ska stora delar av plastförpackningarna bytas ut och ersättas av biologiskt nedbrytbart material.

- Arbetet med att minska våra klimatavtryck genomsyrar hela SJ och vi vågar vara tydliga i vår kommunikation då vi visar på tågets överlägsna klimatfördelar. Det märks också i samhällsdebatten att järnvägen är en bransch det pratas allt mer om. Det pågår nu en stor samhällsförändring mot att minska utsläppen och SJ och hela järnvägen är en oerhört viktig del av lösningen för att Sverige ska nå sina klimatmål, säger Claes Lindholtz.

Sveriges Grönaste Varumärke har sedan 2008 genomförts av konsultföretaget Differ och SJ vann såväl kategorin Transport som totalomröstningen för alla branscher 2019. Målsättningen med undersökningen är att följa svenska konsumenters syn på miljö och hållbarhetsarbete. Undersökningen har besvarats av ett slumpvist urval av personer i åldrarna 15–75 år som är riksrepresentativt för svenska folket. Datainsamlingen genomfördes under december år 2020.

Ämnen

Taggar


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Presskontakt

SJs pressavdelning

SJs pressavdelning

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Stephan Ray

Stephan Ray

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00