SJ startar trafiknära underhåll i egen regi
Den 1 februari startade SJ i egen regi trafiknära underhåll av fordonen X40 och X55. En målsättning är att kunna accelerera innovation och utveckling inom fordonsunderhållet.
Den 1 februari startade SJ i egen regi trafiknära underhåll av fordonen X40 och X55. En målsättning är att kunna accelerera innovation och utveckling inom fordonsunderhållet.
1 september är det premiär för SJs nya nattåg Stockholm-Hamburg. Det är starten på en daglig, året-runt trafik med tåg mellan Sverige och Centraleuropa. Den 27 april startade biljettförsäljningen.
I samband med att pandemirestriktionerna hävdes i februari ökade tågresandet kraftigt då resenärerna återvände till SJ. Fritidsresandet har återhämtat sig snabbare än förväntat.
SJ och Öresundståg har kommit överens om att avbryta samarbetet i samband med tidtabellsskiftet 2022/23. Parterna är helt eniga om att det är den bästa lösningen i den situation som har uppstått.
SJ och tågtillverkaren Alstom presenterar i detalj de nya snabbtåg som beräknas sättas i trafik från och med 2026, och då bli de hittills snabbaste någonsin i svensk järnvägstrafik.
I december ökar SJ antalet avgångar mellan Stockholm och Sundsvall. De nya tågen sätts in på tider då resandet är starkt onsdag-fredag och söndag. Fler platser till Sundsvall kommer även att ge mer plats för resande i de tåg som går vidare till Umeå.
SJ kommer att köpa 25 nya snabbtåg av modellen Zefiro Express från tågtillverkaren Alstom. De kommer att bli de snabbaste tågen någonsin på svensk järnväg, med en topphastighet på 250 kilometer per timme.
Elisabeth Hansson har utsetts till CFO för SJ-koncernen från och med 2022-04-01. Elisabeth har haft positionen som interim CFO sedan 1 september 2021.
Från och med i dag den 16 mars finns SJs års- och hållbarhetsredovisning 2021 på sj.se. Från samma dag finns även SJs ersättningsrapport på samma plats.
För mer information, kontakta SJs presstjänst på 010-751 51 84 eller press@sj.se
Under årets fjärde kvartal ökade resandet ytterligare vilket medförde ett kraftigt förbättrat rörelseresultat för SJ jämfört med samma period föregående år. Resandet har dock inte återgått till nivåerna före pandemin. Driftsättningen av ett nytt produktionsplaneringssystem i kombination med hög sjukfrånvaro påverkade SJs förmåga att leverera full trafik under årets sista månader.
SJ har en tradition av att bedriva utvecklingsarbete tillsammans med sina resenärer. Nu står reseupplevelsen ombord i fokus. Två nya samarbeten, med Readly och Pressbyrån, utvärderas nu av resenärerna.
Det flexibla arbetssätt som har utvecklats genom distansarbetet innebär också att nya resemönster skapas. För att erbjuda pendlarbiljetter som bättre motsvarar de nya behoven har SJ tagit fram en rabatterad biljett som ger rätt till 20 enkelresor under 90 dagar.
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden