Gå direkt till innehåll
SJ testar nya samarbeten för att öka upplevelsen ombord

Pressmeddelande -

SJ testar nya samarbeten för att öka upplevelsen ombord

SJ har en tradition av att bedriva utvecklingsarbete tillsammans med sina resenärer. Nu står reseupplevelsen ombord i fokus. Två nya samarbeten, med Readly och Pressbyrån, utvärderas nu av resenärerna.

Det första testet undersöker hur tillgång till underhållning och nyheter kan förbättra reseupplevelsen. Tågresenärer i 1 klass på SJ snabbtåg får därför fri tillgång till alla magasin och tidningar som finns via Readly. Resenären scannar en QR-kod och får tillgång till Readlys hela utbud under 24 timmar. Testet sker i samarbete med Readly, startar i början av februari och pågår i cirka tre månader. Snabba uppföljningar till resenärer ombord via sms görs under perioden

-Att testa ombord är värdefullt för SJ. Vi får tidig respons från resenärer med olika behov, säger Henrik Arwidsson, ansvarig för SJ Labs.

En annan test går ut på att försöka lösa många pendlares önskan om att få en god kopp kaffe under sin resa. Tyvärr saknar regionaltågen för det mesta bistro. Nu erbjuds 1 klass resenärer Stockholm-Uppsala en värdekod som ger en god kopp kaffe, te eller choklad hos Pressbyrån före resan. Resenären får ett sms med en värdecheck i god tid innan sin avgång och kan med den hämta sin dryck på Pressbyrån. Testet utvärderas löpande under perioden.

-Just nu har vi en lista av idéer som står på kö för att testas ombord på våra tåg. Det handlar bland annat om att öka servicen ombord utifrån synpunkter som framkommit i våra kundundersökningar, säger Eveline Haugaard, produktansvarig Snabbtåg.

Idéer och projekt som visar sig vara uppskattade av resenärerna går vidare för att utvecklas ytterligare och eventuellt erbjudas fler resenärsgrupper. Om en idé är inne på fel spår ska den kunna avslutas lika snabbt som den startades. Själva idén med en lab-verksamhet är just att öka antalet idéer som testas, inte vara rädd för att misslyckas och vara lyhörd för den respons man får. Ger resenärerna tummen ner är det en lika värdefull kunskap.

Verksamheten drivs inom SJ Labs, som är SJs snabbspår för produktutveckling och innovation ombord på tågen. Syftet är bland annat att snabbare kunna testa nya idéer som kan förbättra reseupplevelsen.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.