Gå direkt till innehåll
SJ introducerar ny biljett för det flexibla pendlandet

Pressmeddelande -

SJ introducerar ny biljett för det flexibla pendlandet

Det flexibla arbetssätt som har utvecklats genom distansarbetet innebär också att nya resemönster skapas. För att erbjuda pendlarbiljetter som bättre motsvarar de nya behoven har SJ tagit fram en rabatterad biljett som ger rätt till 20 enkelresor under 90 dagar.

SJs nya 20-biljett ger innehavaren 20 resor inom 90 dagar med SJs regionaltåg i Mälardalen och med Tåg i Bergslagen. Biljetten köps med cirka 20 procent rabatt jämfört med priset för 20 enkelresor. Studenter har ytterligare 15 procent rabatt och pensionärer har 10 procent rabatt på utgångspriset.

-Vi tror att det blir allt viktigare att ta fram alternativ till månadskorten. När vi blickar framåt ser vi ett mer flexibelt pendlande i vissa grupper, där behoven att resa kan variera från vecka till vecka, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Efter att resenären har köpt en 20-biljett bokas en enskild resa enkelt i SJs mobilapp eller på sj.se. Biljetten börjar säljas 24 januari.

Resenärernas nya behov

Det förändrade arbetssätt som vuxit fram innebär inte bara att behoven av regionala resor varierar mer, en ytterligare utveckling är att det finns en acceptans för att pendla längre sträckor. Om en person pendlar 2-3 gånger i veckan kan fler, enligt SJs undersökningar, tänka sig att resa något längre än i dag, speciellt om restiden kan räknas som arbetstid.

SJs nya 20-biljett är ett exempel på hur biljettutbudet kan anpassas till nya resemönster. SJs målsättningen är att erbjuda ett biljettutbud som väl motsvarar resenärernas skiftande behov.

Exempel på linjer i Mälardalen där den nya 20-biljetten gäller på SJ regionaltåg

-Stockholm-Uppsala

-Stockholm-Märsta/Knivsta

-Märsta-Uppsala

-Stockholm-Enköping

-Stockholm-Västerås

-Stockholm-Örebro

SJs 20-biljett gäller även på linjer inom Tåg i Bergslagen.

I samband med lanseringen av SJs 20-biljett görs en prisjustering av SJs befintliga 10-biljett för regionalt resande. Rabatten på 10-biljetten har inte ändrats sedan den infördes 2017. Nu görs en prisjustering i form av att rabatten sänks till 15 procent, men biljetten har fortfarande ett attraktivt pris. 10-biljetten ger resenären 15 % rabatt på 10 resor under 90 dagar.

Ämnen

Kategorier


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.