SJs års- och hållbarhetsredovisning 2018 publicerad
Från och med den 21 mars finns SJs års- och hållbarhetsredovisning 2018 på sj.se
Från och med den 21 mars finns SJs års- och hållbarhetsredovisning 2018 på sj.se
I början av sommaren lämnar Erica Kronhöffer sitt uppdrag som Hållbarhetsdirektör och chef för stab Kvalitet och Miljö på SJ.
Att underlätta ombord för funktionshindrade är ett av de prioriterade områdena i SJs arbete med de nya X2000-tågen. Bland annat är rullstolsplatserna nya, handikapptoaletten ny och rymligare samt att platsnumreringen nu finns i såväl taktil skrift som blindskrift.
"Var är mitt tåg?” är en ny funktion som visar geografisk position och aktuell hastighet i realtid för samtliga SJs tåg som är på resa. Den ger också resenären möjlighet att se position och hastighet för tåg som ännu inte lämnat startdestinationen, under förutsättning att resan ska ske i närtid. Funktionen är tänkt att ge resenärer förbättrad trafikinformation.
Fler barnfamiljer än tidigare väljer tåget under sportlovsveckorna. Köpenhamn är det resmål som ökar mest, samtidigt som flest reser till Stockholm och Göteborg. Totalt ökar SJs sportlovsbokningar med 13 procent, jämfört med fjolåret.
SJ avslutade 2018 i medvind. Under fjärde kvartalet ökade resandet med åtta procent, vilket återspeglades i intäkterna som blev högre än under motsvarande kvartal 2017. Det stora intresset för klimatsmart resande fortsatte att öka under året till totalt 31,8 miljoner resor med SJ, en ökning med 1,5 miljon jämfört med året innan. Ett nytt rekord.
SJ rangeres som Europas mest digitale reiseselskap av Management-konsulentselskapet BearingPoint i deres måling Digital Leaders in Europe 2019. Førsteplassen kommer på en liste over 47 bedrifter innen den europeiske persontrafikkbransjen, der selskapenes digitale modenhet er målt ut fra et kundeperspektiv.
I Management Consulting-firmaet BearingPoints opgørelse over ’Digital Leaders in Europe 2019’ rangerer SJ som Europas mest digitale rejseselskab. De indtager førstepladsen på en liste over 47 virksomheder i den europæiske persontrafikbranche, hvor virksomhedernes digitale modenhed er blevet målt og sammenlignet ud fra et kundeperspektiv.
SJ rankas som Europas mest digitala reseföretag av Management-konsultföretaget BearingPoint i deras mätning Digital Leaders in Europe 2019. Förstaplaceringen kommer på en lista över 47 jämförda företag inom den europeiska persontrafikbranschen där företagens digitala mognad mäts ur ett kundperspektiv.
Nära hälften av svenskarna planerar för en vintersemester, varav en fjärdedel väljer att semestra inom Sverige. Hos sverigesemestrarna är det främst skidåkning som lockar. Samtidigt är tåget det mest populära kollektiva färdmedlet. Det visar SJs nya Sifo-undersökning.
Resandet med SJs tåg på sträckan Stockholm-Sundsvall-Umeå ökar med 25 procent under nyårshelgen, jämfört med fjolåret. Även storstäderna lockar till resande och Stockholm-Malmö-Köpenhamn är en populär sträcka. Totalt ser SJs jul- och nyårsresande ut att öka med 13 procent, jämfört med i fjol.
Att resa inom Sverige är populärt i jul och främsta anledningen är att fira med släkt och vänner. På tio i topp listan över svenskarnas favoritresmål i jul dominerar norrländska orter. Åre kammar hem tredjeplatsen, men även Kiruna, Östersund och Umeå är populära resmål. Det visar SJs nya Sifo-undersökning. Trenden går även igen i SJs egen statistik, där resandet till många norrländska resmål ökar.
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden