SJ vann upphandlingen om Tåg i Bergslagen
Idag meddelade Dalarnas, Örebros, Gävleborgs och Västmanlands län att SJ vann upphandlingen om att köra regionaltrafik i Mellansverige. Uppdraget sträcker sig tio år från december 2016.
Idag meddelade Dalarnas, Örebros, Gävleborgs och Västmanlands län att SJ vann upphandlingen om att köra regionaltrafik i Mellansverige. Uppdraget sträcker sig tio år från december 2016.
Från den 12 december blir det tydligare att alla SJs resenärer ska ha biljett innan avgång. Då kommer SJ inte längre att erbjuda möjligheten att köpa sin biljett av tågvärden ombord. Därför behöver alla ha en biljett innan avgång.
Den 25 januari 2016 börjar Malou Sjörin som Kommunikationsdirektör i SJ. Malou kommer att ingå i SJs koncernledning och ansvarar för SJs kommunikationsstab.
Den 4 november lanseras SJs nya matkoncept, med nytt sortiment i bistron, ny buffé i loungerna och förnyad kaffebuffé i 1 klass. Genom en inriktning på svenska säsongsanpassade råvaror, ekologiska och KRAV-märkta produkter samt fisk och räkor från hållbara bestånd höjs kvalitén på maten ytterligare.
SJs nettoomsättning under årets tredje kvartal uppgick till 2 204 MSEK (2 157). Rörelseresultatet uppgick till 195 MSEK (182) och rörelsemarginalen förbättrades till 8,8 procent (8,4).
Nu är det äntligen klart att djur får resa i liggvagn på SJs nattåg, tillsammans med husse och matte. Självklart kommer allergiker även i framtiden att kunna resa tryggt med nattågen, då det bara är i vissa kupéer som djur tillåts.
Den 26 september kör SJ ett specialtåg till Lidingöloppet. Då resan med tåg erbjuder den perfekta upp- och nedladdningen till loppet är det populära tåget är slutsålt för andra året i rad.
Den 2 september infördes rörlig prissättning på dagtågens återbetalningsbara biljetter. Samtidigt sänktes priset med upp till 40 procent, vilket framför allt kommer att märkas på biljetter som bokas i god tid före avresa. Förbättringen innebär att SJ helt och hållet frångår fasta priser på dagtågen.
SJ genomför nu som första svenska resebolag tester med nästa generations kommunikationskanal, iBeacon. Med hjälp av blåtandsändare ska kunderna få riktad information, samtidigt som den nya tekniken utvärderas.
Den 19 augusti lanserar SJ ett nytt matutbud för resenärer i 1 klass. Inriktningen blir svenska produkter med fokus på råvaror som varierar efter säsong. I ett första skede erbjuds sex menyer med huvudrätt och dessert, varav två vegetariska rätter som dessutom är både laktos- och glutenfria.
SJs rörelseresultat för det första halvåret 2015 förbättrades med 171 MSEK jämfört med föregående år och uppgick till 330 MSEK (159). Det underliggande rörelseresultatet för första halvåret blev 316 MSEK (190). För det andra kvartalet uppgick rörelseresultatet till 225 MSEK (257) och det underliggande till 224 MSEK (162).
Idag var det premiär för SJs satsning på snabbtåg Stockholm-Oslo. Premiärtåget togs emot med pompa och ståt på Oslo Sentralstasjon där resenärerna på det fullsatta tåget möttes av representanter från norsk politik och näringsliv, blåsorkester och förfriskningar.
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden