Gå direkt till innehåll
SJ lanserar godare och nyttigare mat ombord

Pressmeddelande -

SJ lanserar godare och nyttigare mat ombord

Den 4 november lanseras SJs nya matkoncept, med nytt sortiment i bistron, ny buffé i loungerna och förnyad kaffebuffé i 1 klass. Genom en inriktning på svenska säsongsanpassade råvaror, ekologiska och KRAV-märkta produkter samt fisk och räkor från hållbara bestånd höjs kvalitén på maten ytterligare.

– Den mat och dryck som serveras ombord utgör en mycket viktig del i vårt erbjudande till kunderna. Intervjuer med resenärerna visar att vällagad mat av hög kvalitet är vad som efterfrågas. Därför känns det jätteroligt att kunna erbjuda ett helt nytt matkoncept, med godare, nyttigare och mer modern mat, säger Ewa Nordling, produkt- och konceptansvarig på SJ.

SJ har ett starkt varumärke vad gäller hållbarhet, och arbetar hela tiden för att bli ännu bättre på hållbarhetsområdet. Den mat och dryck som serveras ombord är inget undantag. Ambitionen för det nya matkonceptet är att använda svenska säsongsanpassade råvaror, med en inriktning på ekologiska och KRAV-märkta produkter samt fisk och räkor från hållbara bestånd.

– Hos många konsumenter finns idag en stor medvetenhet om var och hur maten produceras. Inriktningen på ekologiska och KRAV-märkta produkter ligger därför helt rätt i tiden. Vi tror att resenärerna också kommer att uppskatta våra samarbeten med utvalda, lokala samarbetspartners som Grön Ko och Spoons, säger Johan Hallström, sortimentsansvarig på SJ Mat & Dryck.

Det nya utbudet i bistron bygger på små rätter och rätter som kan kombineras. Det gör att resenärerna kan skapa egna kombinationer, som passar just dem. Utöver det finns också ett par varmrätter, några alternativ som är gluten- och laktosfria/vego samt ett smörgåssortiment med allt från vegetariska wraps till danska smörrebröd. Fler färskvaror än tidigare, till exempel färskpressade juicer och smoothies, kommer att erbjudas, liksom ett nytt spännande utbud av ekologiskt godis, choklad, snacks och grönsaker med dipp.

Arbetet med det nya matkonceptet har pågått sedan hösten 2014, och sedan tidigare i år har en ny frukost, nya rätter för barnen och nya menyer i 1 klass lanserats. Den 4 november lanseras matkonceptet fullt ut, på samtliga tåg med servering.

Ämnen

Taggar


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2014 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Mikael Grinbaum

Mikael Grinbaum

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.