Gå direkt till innehåll
Fritt fram för sällskapsdjur på SJs liggvagnar

Pressmeddelande -

Fritt fram för sällskapsdjur på SJs liggvagnar

Nu är det äntligen klart att djur får resa i liggvagn på SJs nattåg, tillsammans med husse och matte. Självklart kommer allergiker även i framtiden att kunna resa tryggt med nattågen, då det bara är i vissa kupéer som djur tillåts.

– Det är jättekul att kunna erbjuda det här. Vi vet att många av våra resenärer vill kunna resa i liggvagn med sina djur när de åker nattåg, säger Thomas Kjellgren på SJ Norrlandståg.

Den 1 oktober släpps de första biljetterna. Resenärer med djur kommer då att kunna boka en hel liggkupé till ett fast pris.

– Vi har valt den lösningen för att undvika kalabalik i liggvagnarna. Hund och katt kommer som bekant inte alltid överens. Den som vill ha djur med sig köper alltså kupén till sig själv och sitt sällskap, säger Thomas Kjellgren.

Tidigare har sällskapsdjur bara kunnat följa med på SJs nattåg när deras hussar och mattar rest i sittvagnsdelen. Nu får landets 600,000 hushåll med hund, och alla andra hushåll med sällskapsdjur, samma möjlighet som alla andra att resa bekvämt i liggvagn.

– Allergiska resenärer kan resa tryggt med nattågen också efter förändringen. Djur tillåts bara i två särskilt utvalda kupéer per liggvagn, vilka kommer att vara tydligt utmärkta som ”Djurkupé” i samband med bokning. Och våra sovvagnar är även i fortsättningen helt djurfria, förklarar Thomas Kjellgren.

De första biljetterna släpps 1 oktober. Bokning görs antingen direkt på sj.se, genom att skriva in ”djur” i kampanjkodsfältet, eller via SJs Service Center, Pressbyrån eller övriga återförsäljare.

För ledar- och assistanshundar gäller särskilda regler ombord på tågen och i SJs lounge. De får medfölja in i bistrovagnen och i alla vagnar med en plats för rullstolsburna samt i ligg- och sovvagnskupéerna. Dessa biljetter köps via SJs Service Center, 0771-75 75 75.

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2014 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.