Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ först i branschen att testa nästa generations kundkommunikation

SJ genomför nu som första svenska resebolag tester med nästa generations kommunikationskanal, iBeacon. Med hjälp av blåtandsändare ska kunderna få riktad information, samtidigt som den nya tekniken utvärderas.

– Vi vill använda ny, spännande och smart teknik som kan förenkla kommunikationen med våra kunder. Testerna med iBeacon är en del i vår digitala satsning på att göra information mer lättillgänglig och tydlig, säger Anna Fahlkrans, affärsutvecklare på SJ.

Med start den 26 augusti får SJs kunder riktad och aktuell information direkt i sina telefoner. Testerna genomförs under totalt fyra veckor och ska sedan utvärderas.

– Kunderna ska få användbar information från oss, på platser och vid tidpunkter de verkligen behöver den. Målet är att förenkla deras besök i våra butiker och lounger, säger Anna Fahlkrans.

Testerna med iBeacon kommer att genomföras i SJs butiker och lounger i Stockholm och Göteborg samt i receptionen på huvudkontoret. Kunderna kommer bland annat att få meddelande med lösenord till Wi-Fi-nätverk, information om öppettider och sociala medier med mera.

– Digitala verktyg är en integrerad del av reseupplevelsen för SJs kunder. Med iBeacon-testerna tar vi nästa steg för att förse våra kunder med information när de som bäst behöver den, säger Anna Fahlkrans.

SJ är ett av de första svenska företagen som testar den nya tekniken iBeacon. Testerna kommer endast att omfatta de kunder som besöker SJs lounger och butiker, som har SJs app Min Resa installerad och samtidigt har Bluetooth och pushnotiser påslaget. Kunderna får möjlighet att berätta vad de tycker om SJs meddelanden i en utvärdering och inga kunduppgifter sparas. SJ genomför testerna tillsammans med iBeacon-specialisterna ShopJoy.

För att kunna delta i iBeacon-testet behövs:

  • Senaste versionen av SJs app Min Resa.
  • Blåtand/Bluetooth påslaget.
  • Operativsystem Apple IOS7 eller senare alt. Android 4.3 eller senare.
  • Push-notiser påslaget och tillåtet att använda platsbaserade tjänster.
  • Närvaro vid någon av testplatserna.


För mer information och pressbilder:

SJs presstjänst: 010-751 51 84 och press@sj.se

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2014 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.