SJs personaldirektör Mats Pettersson går i pension
Efter fyra år som personaldirektör på SJ har Mats Pettersson bestämt sig för att gå i pension till sommaren.
Efter fyra år som personaldirektör på SJ har Mats Pettersson bestämt sig för att gå i pension till sommaren.
Ett kraftigt ökat resande under 2022 gör att SJ efter två förlusttyngda pandemiår kan redovisa ett positivt rörelseresultat för helåret på 449 MSEK. Fjärde kvartalet landade dock på ett negativt rörelseresultat, främst på grund av avsättningar för framtida osäkerhet gällande avtal inom upphandlad trafik och nedskrivning av immateriella tillgångar.
Inför 2023 har SJ förnyat sina samarbetsavtal med Svenska Fotbollförbundet, Svenska Handbollförbundet, Svenska Basketförbundet och Svenska Innebandyförbundet. Samarbetena bidrar bland annat till att förbunden och anslutna föreningar kan resa mer hållbart.
SJ förlänger nattågslinjen SJ Euronight från Hamburg till Berlin med start den 31 mars. Resor för hela perioden 31 mars – 30 september finns ute till försäljning från och med i dag den 1 februari.
På linjen Oslo-Trondheim började SJ Norge strax efter nyår att göra uppehåll i Kvitfjell, ett av Norges bästa skidområden för alpint och längd. Med ett tågbyte i Oslo blir det nu mycket enklare för svenskar att utforska ett nytt skidområde.
Sedan i höstas är SJs lokförarskola i egen regi i full gång i Stockholm. Nu utökas möjligheterna till betald lokförarutbildning, då utbildningar genomförs i både Stockholm och Göteborg.
Nu är det äntligen dags att återuppta den efterlängtade tågtrafiken mellan Stockholm och Oslo, efter flera års banarbeten på den norska sidan. I samband med tidtabellsskiftet den 11 december utökar SJ trafiken till fem avgångar i vardera riktningen på vardagar.
SJs omfattande förbättringsarbete för kunder och medarbetare fortsätter. Detta efter ett kvartal som till stor del har kantats av leveranssvårigheter med inställda avgångar och dålig punktlighet.
SJ kommer att släppa biljetter för resor under perioden 11 december 2022 – 12 mars 2023 onsdagen den 9 november.
Festivalbesökare som tar tåget går före i kön och kommer snabbare in på två av sommarens festivaler: Way out West och Big Slap. Tillsammans jobbar SJ och festivalarrangörerna för ett mer hållbart resande.
Med en blinkning till de senaste årens diskussioner om att resande kan leda till klimatångest deltar SJ och reklambyrån Forsman och Bodenfors i annonstävlingen DN Reklamcupen.
En kraftigt ökad efterfrågan på klimatsmarta och bekväma tågresor gör att SJ kommit tillbaka till normala nivåer efter pandemin och är åter lönsamt efter två förlusttyngda år.
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden