Gå direkt till innehåll
SJ är åter lönsamt och investerar stort

Pressmeddelande -

SJ är åter lönsamt och investerar stort

En kraftigt ökad efterfrågan på klimatsmarta och bekväma tågresor gör att SJ kommit tillbaka till normala nivåer efter pandemin och är åter lönsamt efter två förlusttyngda år.

Under kvartalet ökade samtliga kundsegment sitt resande med SJ. Sammantaget ökade resandet med 127 procent jämfört med samma period föregående år.

- Det är fantastiskt att efterfrågan ökade så snabbt efter att restriktionerna släppte, och det gör att vi verkligen kan genomföra våra planerade investeringar på upp till 19 miljarder kronor. Nu tar vi ett helhetsgrepp och genomför ett förbättringsarbete kopplat till medarbetarnöjdhet och attraktivitet som arbetsgivare. Vi investerar också i ny och upprustad tågflotta för att ännu fler ska kunna resa snabbt, bekvämt och klimatsmart med oss framöver. Vi investerar helt enkelt i framtidens sätt att resa, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.

Hela järnvägsbranschen är just nu påverkad av den lokförarbrist som råder och de sena besked som Trafikverket ger gällande sommarens banarbeten. Det gör bland annat att de planerade utbudsökningarna för att möta efterfrågan inte har kunnat genomföras fullt ut och SJ har även tvingats ställa in en mindre andel avgångar under kvartalet. SJ startar nu lokförarutbildning i egen regi för att öka antalet utbildade lokförare.

Utfall andra kvartalet 2022:

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 769 MSEK (1 486)
  • Rörelseresultatet uppgick till 582* MSEK (-415)
  • Kvartalets resultat uppgick till 437 MSEK (-334)

*Rörelseresultatet påverkades positivt med 265 MSEK främst efter förändring av avsättningar.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.