Gå direkt till innehåll
SJ tar ytterligare krafttag efter stökigt kvartal

Pressmeddelande -

SJ tar ytterligare krafttag efter stökigt kvartal

SJs omfattande förbättringsarbete för kunder och medarbetare fortsätter. Detta efter ett kvartal som till stor del har kantats av leveranssvårigheter med inställda avgångar och dålig punktlighet.

Det är många som väljer att resa med SJ. Under det tredje kvartalet ökade resandet med 19 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Tyvärr har både resenärer och SJs medarbetare fått uppleva en besvärlig tid på den svenska järnvägen, där olika typer av störningar har varit ovanligt många.

- SJs egna utmaningar beror främst på den generella lokförarbrist som råder i Sverige. För att säkra förartillgången och därmed kunna köra ännu fler tåg har SJ beslutat att starta en egen lokförarutbildning och inom kort sker den första kursstarten. Andra orsaker till de störningar som varit är regelrätta fel och brister i infrastrukturen. En hel del har under sommaren varit väderrelaterat men också sena banarbetsbesked från Trafikverket som lett till omplanering och inställelser. Det får konsekvenser för SJs medarbetare och kunder då vi dras med sena biljettsläpp och kort framförhållning när det gäller personalens scheman, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.

SJ tar nu krafttag och genomför flera stora förbättringsarbeten. Förutom vår egen lokförarutbildning vidtar vi åtgärder för att komma tillrätta med de cirka 16 procent av dålig punktlighet som vi själva är ansvariga för. Vi genomför också stora förbättringar i vårt kundbemötande, där vi bland annat förstärker vår kundserviceorganisation.

- Vi genomför också större förändringar kopplat till schemaplanering, med en rad satsningar som skall ge en betydligt bättre situation för våra medarbetare, säger Monica Lingegård.

Utfall tredje kvartalet 2022:

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 751 MSEK (1 999)
  • Rörelseresultatet uppgick till 260 MSEK (32)
  • Kvartalets resultat uppgick till 197 MSEK (24)

Ämnen

Kategorier


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.