SJ tar över Krösatågens trafik
SJ har fått förtroendet att ta över uppdraget att köra Krösatågen, med trafikstart den 12 december 2021. Det meddelade de regionala trafikhuvudmännen för Krösatågen i dag.
SJ har fått förtroendet att ta över uppdraget att köra Krösatågen, med trafikstart den 12 december 2021. Det meddelade de regionala trafikhuvudmännen för Krösatågen i dag.
I samband med biljettsläppet den 4 november för resor från och med 8 februari 2021 och framåt, återgår SJ till normala köpvillkor för enkelbiljetter. Resenären kommer då att kunna välja mellan en biljett som går att boka om och en biljett som inte går att boka om. Tillägget för en ombokningsbar biljett sänks samtidigt.
SJ Norge har haft en lyckad start på tågtrafiken mellan Oslo och norra Norge. 8 juni startade trafiken och den första perioden uppfylldes beställarens alla krav, vilket gav SJ Norge en bonus på 40 miljoner norska kronor.
SJ förstärker utbudet på helgerna på linjerna Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. Det innebär en ökning av helgtrafiken med 15 procent, vilket motsvarar drygt 5000 nya bokningsbara platser varje helg från och med 9 november. Detta för att möta en ökad efterfrågan bland fritidsresenärer. Fortfarande finns gott om lediga platser för den som har möjlighet att resa måndag till torsdag.
SJ identifierar nya stambanor som en kritisk komponent för att tillföra nödvändig kapacitet i södra Sverige. Projektet bör genomföras i ett från Trafikverket fristående bolag enligt samma modell och upplägg som Öresundsbron. SJ efterlyser en plan för uppgradering till 250 km/h på lämpliga sträckor. Först ut i en sådan plan bör Västkustbanan ligga, tätt följd av Botniabanan tills 2025.
SJ ser positivt på förslagen kopplade till att skapa en digital infrastruktur som binder ihop olika aktörers befintliga system, men övriga förslag kan ifrågasättas på goda grunder. Förslaget om att avskilja SJ försäljningskanaler slår sönder SJs fundamentala verksamhetsprocesser, straffar innovation och utveckling, vilket innebär att SJ tvingas byta namn och investera i ett nytt varumärke.
Med starkt ändrade resvanor under coronapandemin har framför allt affärsresandet minskat kraftigt. För SJ har fokus legat på att skapa förutsättningar för tryggt resande och att upprätthålla trafik på samtliga linjer.
I den nya tågtidtabellen, som startar 13 december, har nattågen från Jämtland fått nya, bättre ankomsttider i Stockholm och Göteborg. Ankomsttiderna gör nattågen till tidiga morgontåg där resenären kommer fram utvilad och redo för en hel dags aktivitet.
I den nya tågtidtabellen, som startar 13 december, satsar SJ stort på ny nattågstrafik till och från Umeå. Trafiken kommer att samordnas med SJs befintliga nattåg till och från Jämtland och därför kan resenärer från Umeå nå både Stockholm och Göteborg efter en behaglig nattsömn.
Med ändrade resmönster och regleringar med anledning av den pågående pandemin har planeringen av tågtrafiken fått göras med ovanligt kort framförhållning. Det har lett till sena ändringar även för tågpersonalens tjänstgöringsscheman, och skyddsorganisationen har betraktat det som ett arbetsmiljöproblem. Nu kan SJ tillsammans med skyddsorganisationen redovisa genomförda och planerade åtgärder.
En ny pendlartjänst ska göra det enklare för pendlarresenären att hålla koll på sina resor och att ansöka om ersättning vid försening. I ett första skede är det pendlarna på alla sträckor mellan Örebro och Stockholm, via Västerås eller Eskilstuna, som får möjlighet att testa den nya tjänsten.
SJ Öresund har slutit avtal med både Nobina och Bergkvara buss för att kunna erbjuda Öresundstågs resenärer en både pålitlig och snabb ersättningstrafik vid oplanerade störningar från och med december.
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden