Gå direkt till innehåll
SJ återinför villkoren för den vanliga enkelbiljetten

Pressmeddelande -

SJ återinför villkoren för den vanliga enkelbiljetten

I samband med biljettsläppet den 4 november för resor från och med 8 februari 2021 och framåt, återgår SJ till normala köpvillkor för enkelbiljetter. Resenären kommer då att kunna välja mellan en biljett som går att boka om och en biljett som inte går att boka om. Tillägget för en ombokningsbar biljett sänks samtidigt.

Under den första fasen av coronapandemin, då Folkhälsomyndigheten införde reserestriktioner, uppstod ett stort behov av att boka om redan köpta resor med SJ. För att möta behovet gjordes alla biljetter ombokningsbara och resenärerna erbjöds att boka om eller att få ett värdebevis. Idag är situationen en annan. Det akuta krisläget har övergått till en mer stabil situation, där alla känner till rekommendationerna. Resenären kan därför i dag själv avgöra om hen vill uppgradera sin biljett och göra den ombokningsbar eller ej, men eftersom situationen fortfarande är speciell har kostnaden sänkts.

För att boka en ombokningsbar biljett behöver resenären lägga till 20-30 kronor på SJs dagtåg.

- Även om situationen fortfarande är speciell, låter vi nu våra kunder ta ställning till om de behöver ha möjlighet att boka om sin biljett eller inte. Vi har dock sänkt priset för våra ombokningsbara biljetter, då vi vet att många kan känna osäkerhet kring sina planer i nuläget, säger Maria Hofberg, Chef för Produkt och Prissättning på SJ.

Den tillkommande kostnaden för en ombokningsbar biljett, 20-30 kronor, har lagts på en nivå som ska vara möjlig för de allra flesta resenärerna. Ju längre resan är desto högre blir den tillkommande kostnaden, men kan inte överstiga 30 kronor.

- Vår förhoppning är att ingen som vill boka en ombokningsbar biljett ska tveka på grund av priset, säger Maria Hofberg.

I samband med biljettsläppet den 4 november för resor från 8 februari återgår SJ till att erbjuda biljetter i tre kategorier: ej ombokningsbar, ombokningsbar och återbetalningsbar.

Ämnen

Kategorier


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.