Stor efterfrågan på SJs tågcharterpaket i sommar
Tågcharter på hemmaplan har blivit en svensk resefavorit i sommar. SJs paket med tågresa och hotell har hittills ökat med 53 procent jämfört med förra sommaren.
Tågcharter på hemmaplan har blivit en svensk resefavorit i sommar. SJs paket med tågresa och hotell har hittills ökat med 53 procent jämfört med förra sommaren.
SJ AB har inlett förhandlingar med de fackliga organisationerna för att mildra effekterna av de varsel på grund av arbetsbrist som lämnades till Arbetsförmedlingen i förra veckan.
- Nu pågår förhandlingar med berörda fackliga organisationer och ett intensivt arbete görs för att finna alternativa lösningar. Vi beräknar att det arbetet kommer att fortsätta under hela sommaren, säger Elisabet
SJ sänker priserna för Internet ombord. På X 2000 och Dubbeldäckartågen är det gratis att surfa i första klass. I andra klass sänks priset ytterligare i sommar.
Det nya sänkta priset är 39 kronor för 30 minuters uppkoppling och 99 kronor för hela resan. Det innebär att priset sänks med 10 kronor i båda alternativen. Eftersom SJ använder wlan-anslutning kan resenären ta med sig en bärbar dator
SJ AB har idag lämnat in varsel om uppsägningar på grund av arbetsbrist.
- På grund av effektiviseringsbehov och rådande lågkonjunktur behöver SJ vidta en rad åtgärder som bland annat innebär personalminskningar. I slutänden hoppas vi kunna minimera antalet uppsägningar, säger SJs kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren.
Inom SJ pågår ett arbete för att stärka konkurrenskraften och öka eff
Fjällvärlden, Västkusten och storstad. Det är favoritresemålen när svenskarna i sommar ökar sitt semesterresande med tåg. Trycket på biljetter inför midsommar är extra stort. Många avgångar till Göteborg, Karlstad, Falun, Mora, Sundsvall och Östersund är fullbokade.
- Allt fler svenskar väljer att stanna hemma i sommar och intresset för att ta tåget till semestermålet ökar tydligt, säger El
Biljetter till populära evenemang blir ofta snabbt slutsålda. Sveriges EM-kval mot Danmark på Råsunda i september är ett exempel. Men det finns hopp. SJ har biljetter kvar. Från 11 juni 2007 går det att köpa både tågresan och evenemangsbiljetten i SJs resebutiker och via telefonförsäljningen.
I dag är det inte många som känner till att SJ erbjuder evenemangsresor. Men nu satsar SJ på en stor la
Trots lågkonjunktur väljer alltfler affärsresenärer SJs tåg. Tåget fortsätter att vinna marknadsandelar gentemot flyget. Nu presenteras SJ Biz - programmet som gör det enklare för resebyråerna att locka affärsresenärerna att ta tåget.
- Resebyråerna hjälper oss att skräddarsy affärsresor med tåg, säger Maria Öhman, chef för SJs agent- och företagsförsäljning.
Trenden är tydlig. Allt
Lojalitetsprogrammet SJ Prio har blivit en succé bland tågresenärerna. Nu kommer SJ Biz - storsatsningen på affärsresenärer och företag.
Lågkonjunkturen slår hårt mot svenska företag, men affärsresandet med tåg fortsätter att vinna marknadsandelar från flyget.
Trenden är tydlig. Allt fler företag ställer tydliga miljökrav och affärsresenärer strömmar till SJs tåg. Hittills har SJ haft
Nu kommer alla som reser med SJs 1 klass på X 2000 att serveras en stadig frukost. Det blir samtidigt billigare att använda Internet ombord.
- Det är två av de mest efterfrågade önskemålen från våra resenärer. Frukosten är viktig och nu förbättrar vi vår service ytterligare, säger Jan Olson, affärsutvecklingschef på SJ.
På nationaldagen den 6 juni inför SJ sitt nya servicekoncept på samt
I sommar är det västkusten som gäller för svenskarna. Det visar SJs nya resebarometer. Liseberg är den attraktion som flest vill besöka, Göteborg är den hetaste staden och västkusten i sig är det resmål som lockar allra mest.
- Göteborg som stad och hela västkusten som resmål har en traditionellt stark position bland svenska semesterfirare, säger Elisabeth Lindgren, SJs kommunikationsdirektör.
Sommaren är i antågande och just nu sitter många och planerar semestern. Tusentals svenskar kommer att köpa InterRail-kort, hoppa på tåget och ge sig ut i Europa.
InterRail-kortet introducerades 1972 och sedan dess har miljoner européer utforskat Europa med tåg. Förra året såldes drygt 22 000 kort i Sverige, en ökning med drygt 80 procent jämfört med 2007, och SJ tror på en fortsatt ökning trot
SJ upprepar fjolårets succé med cykel på tåg. Även i sommar kan resenärerna ta med sig cykeln ombord på tåget och i år erbjuds fler destinationer än tidigare.
- Nytt för i år är att man kan ta på och av cykeln på mellanliggande bemannade stationer där tåg med bagageutrymmen passerar, säger Maricka Berggren på SJ Affärsutveckling.
Många resenärer vill kunna kombinera tågresan med cykelsem
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden