Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Försäljningen av InterRail-kort fortsätter att öka

Sommaren är i antågande och just nu sitter många och planerar semestern. Tusentals svenskar kommer att köpa InterRail-kort, hoppa på tåget och ge sig ut i Europa.

InterRail-kortet introducerades 1972 och sedan dess har miljoner européer utforskat Europa med tåg. Förra året såldes drygt 22 000 kort i Sverige, en ökning med drygt 80 procent jämfört med 2007, och SJ tror på en fortsatt ökning trots den rådande konjunkturen.

- Vi bedömer att InterRail-korten kommer att öka med ytterligare 15 procent jämfört med 2008, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ. Det är under sommarmånaderna som efterfrågan är som störst och vi räknar med att den uppgående trenden håller i sig.

Miljömedvetenhet, avkopplande färdsätt och att anlända direkt till storstädernas hjärtan ligger bakom det stigande intresset för att tågsemestra. Den nya typen av kort som introducerades 2007 och innebar det blev möjligt att välja antal resdag och länder i den kombination som passar bäst, har också bidragit till tågluffandets renässans.

- Tidigare var det mest ungdomar som tågluffade, nu ser vi att det är ganska jämnt fördelat mellan ungdomar upp till 26 och vuxna, säger Nina Hornewall.

InterRail-kortet kostar från 1825 kronor för ungdomar i 2 klass och 2815 kronor för vuxna i 2 klass och finns till försäljning i alla SJ Resebutik eller via SJ Contact Center på telelefonnummer 0771-75 75 75.

För att underlätta planeringen av tågluffen har SJ tagit fram fem färdiga resrutter ut i Europa som passar olika typer av resenärer, ungdomar, familjer och seniorer. Guiderna laddas ner gratis från www.sj.se/reseguider.

SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84

Varje dag reser 115 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg i Sverige drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval - världens tuffaste miljömärkning. Tågresandet ökar med 10 procent varje år och 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.