Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ storsatsar på affärsresenärerna

Lojalitetsprogrammet SJ Prio har blivit en succé bland tågresenärerna. Nu kommer SJ Biz - storsatsningen på affärsresenärer och företag.
Lågkonjunkturen slår hårt mot svenska företag, men affärsresandet med tåg fortsätter att vinna marknadsandelar från flyget.

Trenden är tydlig. Allt fler företag ställer tydliga miljökrav och affärsresenärer strömmar till SJs tåg. Hittills har SJ haft fokus på privatresandet, nu storsatsar SJ på affärsresandet.

Det nya kundprogrammet SJ Biz innebär att svenska företag får betydligt lättare att skräddarsy sina egna affärsresor. SJ anpassar nu varje reseerbjudande direkt mot det enskilda företaget. Företag som väljer att resa på lågbelagda avgångar kommer att lockas med rejäla rabatter.

- Det är en win-win-win-situation som är bra både för företagens ekonomi, för miljön och givetvis för oss, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ.

SJ har ett starkt folkligt rykte. Nu tar företaget ett stort steg i riktning mot företag och företagsresande.

- Vi har verkligen lyssnat på våra kunder och gör nu det enklare för resenärerna. Företagsresandet ökade med 13 procent förra året och vi skrev 1 500 nya företagsavtal. Trycket på affärsresande med tåg ökar hela tiden, säger Nina Hornewall.

SJ har idag mer än 6000 företagskunder och går nu företagen ytterligare ett steg till mötes. Det innebär att alltifrån stor- till småföretag ska erbjudas skräddarsydda lösningar och erbjudanden som passar företagets resande. SJ kommer även att tillhandahålla individuell resestatistik som avslöjar hur företaget snabbt kan spara pengar på effektivare resande.

- Ett medelstort svenskt företag som började resa med SJ förra året sänkte omedelbart sina resekostnader med 25 procent och sina koldioxidutsläpp med 47 ton, säger Nina Hornewall.

SJ har skrivit ett samarbetsavtal med 350 svenska resebyråer som ska hjälpa till att serva affärsresandet i fortsättningen.

För två år sedan introducerades lojalitetsprogrammet SJ Prio. Idag har över 400 000 resenärer gått med i detta. SJ Biz blir nu motsvarigheten för svenska företag.

SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84

Varje dag reser 115 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg i Sverige drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval - världens tuffaste miljömärkning. Tågresandet ökar med 10 procent varje år och 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.