Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • 3D-printing ger SJ högre punktlighet

    SJ satsar stort på tillverkning av reservdelar med hjälp av 3D-printing. Tekniken förenklar produktionen som ger billigare reservdelar – med högre kvalitet. Satsningen är en viktig del i det digitaliseringsprogram som SJ genomför för att stärka en långsiktig konkurrenskraft med högre punktlighet och nöjdare kunder.

  • ​Mats Almgren blir ny Kommunikations- och Försäljningsdirektör i SJ

    Den 1 april tillträder Mats Almgren som Kommunikations- och Försäljningsdirektör för SJ-koncernen. Han kommer att ingå i SJs koncernledning och leda koncernens nya division Kommunikation och Försäljning. Divisionen har ett samlat ansvar för kommunikation, marknad, försäljning och varumärke.

  • Bedrägeri mot SJs kunder – poäng har stulits

    Bedragare har kommit över inloggningsuppgifter hos SJ och ett 60-tal kunder har blivit av med SJ Prio-poäng. SJ ser mycket allvarligt på det inträffade och arbetar intensivt för att förhindra att nya bedrägerier sker.

  • SJ går vidare med nya anbud för tågtrafik i Norge

    Då norska Jernbanedirektoratet i dag meddelande sitt tilldelningsbeslut för Sørlandsbanen, Arendalsbanen och Jærbanen, den så kallade Trafikkpakke 1, framkom att SJ inte kommer att köra denna trafik under kommande avtalsperiod.

  • Så förbereder sig SJ inför vintern

    Vintern står för dörren och på SJ har arbetet med förberedelser pågått för fullt under hösten. Extra fokus har lagts på att se till att fjolårets problem med hjulskador på fordonen inte ska upprepas.

  • Fler med utländsk bakgrund ska lockas att bli lokförare

    Lokförarbristen i den svenska järnvägsbranschen kräver nya vägar för att locka fler att välja yrket. I höst tar SJ Götalandståg emot ett par lokförarelever med utländsk bakgrund, som under sin utbildning getts möjlighet att plugga extra mycket svenska. Följ Ahmed Osman under ett pass i förarhytten.

  • SJ samlar kommunikation och försäljningsverksamheten i en gemensam division

    Den 1 oktober 2018 går SJs Kommunikationsavdelning och Marknad & Försäljningsverksamheten samman i en gemensam division - division Kommunikation och försäljning. Rekrytering av en divisionschef pågår och under övergångsperioden leder Thomas Silbersky, direktör Internationella affärer i SJ, arbetet i den ledningsgrupp som bildas med chefer från de respektive verksamheterna.
    - Med en integrer

  • Madeleine Raukas nominerad till Sveriges HR-profil

    Sveriges HR Förening är en branschförening med över 7 000 medlemmar. Nu arrangerar de för första gången HR Galan på Cirkus i Stockholm. Under galan kommer Årets HR-hjältar att koras. Madeleine Raukas, direktör för division Trafik och Service på SJ, är tillsammans med Petter Stordalen och Morgan Alling nominerade i kategorin Sveriges HR-Profil 2018.

  • Station Stockholm City öppnar fredag 27 juli

    Efter en två veckor lång avstängning av pendeltågsstationen Stockholm City meddelade SLL Trafikförvaltningen under torsdagseftermiddagen att stationen öppnas igen i samband med fredagens trafikstart.

  • Vädret avgör svenskarnas sommarhumör

    Få saker engagerar svenskarna så mycket som sommarvädret. Med en kall, mörk höst och vinter bakom sig törstar svenskarna efter ljuset, solen och värmen enligt en undersökning Sifo gjort på uppdrag av SJ. Men hur viktigt är semestervädret för svenskarna egentligen och vilka aktiviteter är mest populära vid ihållande regn?

Visa mer