Gå direkt till innehåll

Nyhet -

Bedrägeri mot SJs kunder – poäng har stulits

Bedragare har kommit över inloggningsuppgifter hos SJ och ett 60-tal kunder har blivit av med SJ Prio-poäng. SJ ser mycket allvarligt på det inträffade och arbetar intensivt för att förhindra att nya bedrägerier sker.

– Allt tyder på att det inte är SJ som hackats, utan det som hänt är att bedragarna har kommit över inloggningsuppgifter från andra sajter som blivit hackade. Sedan har medlemmarna haft samma inloggningsuppgifter till SJ Prio, säger SJs säkerhetschef Jan Sjölund.

Bedrägeriet skedde 18-20 november. Hittills har SJ identifierat ett 60-tal kunder som blivit av med SJ Prio-poäng. Dessa är kontaktade och förlorade poäng har ersatts. Som en säkerhetsåtgärd håller SJ även på att inaktivera lösenorden på samtliga SJ Prio-medlemmars konton.

Händelsen är polisanmäld samt anmäld till Datainspektionen. SJ har även inlett en egen utredning för att få klarhet i vad som skett och för att kunna vidta åtgärder. Enligt den utredning som tillsatts är det inte SJ som läckt uppgifterna.


Kundinformation

Om du har några andra frågor gällande detta kan du kontakta vår Kundservice på telefon 0771-75 75 75, tonval 6 (öppet vardagar 08.00–16.00). Du kan även få svar på många av de vanligaste frågorna via följande länk

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.