Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

SJ är Sveriges grönaste varumärke 2023

SJ är Sveriges grönaste varumärke 2023

SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin Transport för femtonde året i rad. Över 1000 svenskar har röstat i undersökningen och SJ prisas återigen för miljö- och hållbarhetsarbete i framkant. Detta visar årets rapport Sveriges Grönaste Varumärke som konsultföretaget Differ mätt sedan 2008.

Fortsatt ökad efterfrågan på SJs resor

Fortsatt ökad efterfrågan på SJs resor

Ett kraftigt ökat resande under 2022 gör att SJ efter två förlusttyngda pandemiår kan redovisa ett positivt rörelseresultat för helåret på 449 MSEK. Fjärde kvartalet landade dock på ett negativt rörelseresultat, främst på grund av avsättningar för framtida osäkerhet gällande avtal inom upphandlad trafik och nedskrivning av immateriella tillgångar.

SJ bidrar till en mer hållbar idrott

Inför 2023 har SJ förnyat sina samarbetsavtal med Svenska Fotbollförbundet, Svenska Handbollförbundet, Svenska Basketförbundet och Svenska Innebandyförbundet. Samarbetena bidrar bland annat till att förbunden och anslutna föreningar kan resa mer hållbart.

SJ Euronight förlängs till Berlin under sommarhalvåret

SJ Euronight förlängs till Berlin under sommarhalvåret

SJ förlänger nattågslinjen SJ Euronight från Hamburg till Berlin med start den 31 mars. Resor för hela perioden 31 mars – 30 september finns ute till försäljning från och med i dag den 1 februari.

Bild: Kvitfjell

Nu går det att ta tåget till ett av Norges bästa skidområden

På linjen Oslo-Trondheim började SJ Norge strax efter nyår att göra uppehåll i Kvitfjell, ett av Norges bästa skidområden för alpint och längd. Med ett tågbyte i Oslo blir det nu mycket enklare för svenskar att utforska ett nytt skidområde.

SJs lokförarelever får bland annat lära sig att köra tåg med hjälp av en simulator.

SJ startar lokförarskola även i Göteborg

Sedan i höstas är SJs lokförarskola i egen regi i full gång i Stockholm. Nu utökas möjligheterna till betald lokförarutbildning, då utbildningar genomförs i både Stockholm och Göteborg.

SJ återinrättar och utökar trafiken mellan Stockholm och Oslo

SJ återinrättar och utökar trafiken mellan Stockholm och Oslo

Nu är det äntligen dags att återuppta den efterlängtade tågtrafiken mellan Stockholm och Oslo, efter flera års banarbeten på den norska sidan. I samband med tidtabellsskiftet den 11 december utökar SJ trafiken till fem avgångar i vardera riktningen på vardagar.

SJ tar ytterligare krafttag efter stökigt kvartal

SJ tar ytterligare krafttag efter stökigt kvartal

SJs omfattande förbättringsarbete för kunder och medarbetare fortsätter. Detta efter ett kvartal som till stor del har kantats av leveranssvårigheter med inställda avgångar och dålig punktlighet.

SJ släpper julbiljetter 9 november

SJ släpper julbiljetter 9 november

SJ kommer att släppa biljetter för resor under perioden 11 december 2022 – 12 mars 2023 onsdagen den 9 november.

Tågresenärer går före i kön till festivaler

Tågresenärer går före i kön till festivaler

Festivalbesökare som tar tåget går före i kön och kommer snabbare in på två av sommarens festivaler: Way out West och Big Slap. Tillsammans jobbar SJ och festivalarrangörerna för ett mer hållbart resande.

SJ tävlar i DN Reklamcupen

Med en blinkning till de senaste årens diskussioner om att resande kan leda till klimatångest deltar SJ och reklambyrån Forsman och Bodenfors i annonstävlingen DN Reklamcupen.

Visa mer

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.