Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

SJ vill köra norska tåg

SJ presenterar idag på plats i Oslo ett norskt dotterbolag, SJ Norge AS, med syftet att lägga anbud på norsk tågtrafik. Det handlar om persontågstrafik på utvalda sträckor med driftstart i december 2018.

Populärt att betala tågbiljetten med Swish

För en vecka sedan införde SJ möjligheten att betala tågbiljetten med Swish vid bokning i appen och via sj.se. De positiva kundrektionerna lät inte vänta på sig.

Foto: Stefan Nilsson

Vällagad och god ekologisk mat gör resan med SJ mer njutningsfull

SJ inleder ett samarbete med den nyskapande restaurangen Kalf & Hansen. Syftet är att öka utbudet av god, vällagad och ekologisk mat på SJs snabbtåg. Kalf & Hansens matvision innebär att maten ska lagas av 100 procent ekologiska och närproducerade säsongsråvaror.

Enklare att köpa resor hos SJ med Swish

Från och med idag den 6 mars kan SJs resenärer betala resan med den mobila betaltjänsten Swish. Det blir alltså ännu enklare för SJs kunder att betala tågresan.

Nu kan du köpa öl och vin på nattåget igen

Nu kan du köpa öl och vin på nattåget igen

Nu går det återigen bra att köpa öl och vin ombord på SJs nattåg till Jämtland och övre Norrland. Efter ett uppehåll i samband med att ett nytt serveringstillstånd behövde utfärdas finns det ordinarie dryckesutbudet till försäljning på tågen.

Premiär för SJs nya kommunikationskoncept

Premiär för SJs nya kommunikationskoncept

I dagarna börjar SJs nya reklamfilmer att rulla. Filmerna är personliga berättelser om händelser som gett livet en ny inriktning eller om resor för att få vardagspusslet att gå ihop. Det här innebär också att det är premiär för SJs nya kommunikationskoncept.

Tågresandet ökar över hela landet

De senaste årens trend att allt fler väljer att ta tåget när de ska resa fortsatte under 2016 då totalt 25 miljoner resor gjordes med SJ. Enbart under fjärde kvartalet gjorde resenärerna drygt 6,8 miljoner resor. Det är en ökning med 200 000 resor jämfört med samma period föregående år.

Resor vanligaste nätköpet

En majoritet av resenärerna handlar på nätet ett par gånger per månad. Populärast är resor. 93 procent köper till exempel resorna via SJs sajt eller app. Ombord på tågen använder tre av fyra kunder internet för att surfa, sociala medier och e-post. Det visar en stor undersökning om nätvanorna bland medlemmarna i SJ Prio.

Pressinbjudan: Vällagad och god ekologisk mat gör resan med SJ mer njutningsfull

SJ matkoncept, som är inriktat på hållbarhet och kvalitet, får nu ett nytt tillskott genom en helt ekologisk rätt från restaurangen Kalf & Hansen, som är nominerade till White Guide i kategorin Årets hållbara gastronomi. Kalf & Hansens matvision innebär att maten ska lagas av 100 % ekologiska och närproducerade säsongsråvaror.

SJs pressträff om helårsresultatet och miljardsatsningar

SJ presenterar ett historiskt helårsresultat för 2016 och nya miljardsatsningar de kommande fem åren på bland annat en ny snabbtågsflotta och upprustade nattåg. Se hela pressträffen och presentationen här.

Visa mer

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.