SJ vill köra norska tåg
SJ presenterar idag på plats i Oslo ett norskt dotterbolag, SJ Norge AS, med syftet att lägga anbud på norsk tågtrafik. Det handlar om persontågstrafik på utvalda sträckor med driftstart i december 2018.
SJ presenterar idag på plats i Oslo ett norskt dotterbolag, SJ Norge AS, med syftet att lägga anbud på norsk tågtrafik. Det handlar om persontågstrafik på utvalda sträckor med driftstart i december 2018.
Huvudtemat för presskonferensen är i nuläget inte offentligt, men SJ kommer bland annat att presentera en kundundersökning om norska resenärers preferenser för att välja tåget.
För en vecka sedan införde SJ möjligheten att betala tågbiljetten med Swish vid bokning i appen och via sj.se. De positiva kundrektionerna lät inte vänta på sig.
SJ inleder ett samarbete med den nyskapande restaurangen Kalf & Hansen. Syftet är att öka utbudet av god, vällagad och ekologisk mat på SJs snabbtåg. Kalf & Hansens matvision innebär att maten ska lagas av 100 procent ekologiska och närproducerade säsongsråvaror.
Från och med idag den 6 mars kan SJs resenärer betala resan med den mobila betaltjänsten Swish. Det blir alltså ännu enklare för SJs kunder att betala tågresan.
SJ matkoncept, som är inriktat på hållbarhet och kvalitet, får nu ett nytt tillskott genom en helt ekologisk rätt från restaurangen Kalf & Hansen, som är nominerade till White Guide i kategorin Årets hållbara gastronomi. Kalf & Hansens matvision innebär att maten ska lagas av 100 % ekologiska och närproducerade säsongsråvaror.
Nu går det återigen bra att köpa öl och vin ombord på SJs nattåg till Jämtland och övre Norrland. Efter ett uppehåll i samband med att ett nytt serveringstillstånd behövde utfärdas finns det ordinarie dryckesutbudet till försäljning på tågen.
I dagarna börjar SJs nya reklamfilmer att rulla. Filmerna är personliga berättelser om händelser som gett livet en ny inriktning eller om resor för att få vardagspusslet att gå ihop. Det här innebär också att det är premiär för SJs nya kommunikationskoncept.
De senaste årens trend att allt fler väljer att ta tåget när de ska resa fortsatte under 2016 då totalt 25 miljoner resor gjordes med SJ. Enbart under fjärde kvartalet gjorde resenärerna drygt 6,8 miljoner resor. Det är en ökning med 200 000 resor jämfört med samma period föregående år.
En majoritet av resenärerna handlar på nätet ett par gånger per månad. Populärast är resor. 93 procent köper till exempel resorna via SJs sajt eller app. Ombord på tågen använder tre av fyra kunder internet för att surfa, sociala medier och e-post. Det visar en stor undersökning om nätvanorna bland medlemmarna i SJ Prio.
SJ matkoncept, som är inriktat på hållbarhet och kvalitet, får nu ett nytt tillskott genom en helt ekologisk rätt från restaurangen Kalf & Hansen, som är nominerade till White Guide i kategorin Årets hållbara gastronomi. Kalf & Hansens matvision innebär att maten ska lagas av 100 % ekologiska och närproducerade säsongsråvaror.
SJ presenterar ett historiskt helårsresultat för 2016 och nya miljardsatsningar de kommande fem åren på bland annat en ny snabbtågsflotta och upprustade nattåg. Se hela pressträffen och presentationen här.
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden