Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Enklare att köpa resor hos SJ med Swish

Från och med idag den 6 mars kan SJs resenärer betala resan med den mobila betaltjänsten Swish. Det blir alltså ännu enklare för SJs kunder att betala tågresan.

Nu kan alla som köper en resa med SJ välja att betala med Swish om köpet görs i SJs app. Inom kort kommer det även bli möjligt att betala med Swish på sj.se och via SJ Service center. Resenärerna får ytterligare ett betalsätt att välja på som underlättar betalningen. För många kommer Swish att bli det enklaste sättet att betala.

- Swish är ett bra exempel på hur vi ständigt utvecklar våra digitala kanaler för att hela tiden erbjuda bättre tjänster och ökad valfrihet, säger Jenny Gejke, Chef kanalutveckling på SJ.

Via SJ Service center har kunderna kunnat betala med Swish under en testperiod i januari. Gensvaret har varit positiv, främst vid köp med mobilen.

Av SJs Prio-medlemmar* köper cirka 20 procent sina resor via appen. Totalt gör 93 procent av SJs Prio-medlemmar sina biljettköp på sj.se eller i appen. Swish gör i många fall dessa köp lite enklare.

-SJ är ett av de reseföretag som ligger längst fram i den digitala utvecklingen och det ska bli roligt att se om flera stora reseföretag kommer att ta emot betalningar via Swish framöver, säger Jenny Gejke.

Mobilapplikationen Swish är ett populärt betalsätt. Drygt 5 miljoner svenskar, mer än varannan svensk, använder Swish och cirka 100 000 nya användare tillkommer varje månad. Inom loppet av 3,5 år har drygt 60 procent av alla svenskar mellan 15-79 år anslutit sig till Swish.

*Undersökning i januari bland 1 300 SJ Prio-medlemmar.

Mer information

E-post: press@sj.se

Tel: 010-751 5184

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

Biljett för att gå ombord på SJs tåg

Biljett för att gå ombord på SJs tåg

Från den 1 november 2017 ska alla SJs resenärer ha en giltig biljett innan man går ombord på tåget. Möjligheten att köpa biljett i SJs app efter avgång upphör.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.