Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Resor vanligaste nätköpet

En majoritet av resenärerna handlar på nätet ett par gånger per månad. Populärast är resor. 93 procent köper till exempel resorna via SJs sajt eller app. Ombord på tågen använder tre av fyra kunder internet för att surfa, sociala medier och e-post. Det visar en stor undersökning om nätvanorna bland medlemmarna i SJ Prio.

Under januari månad i år genomförde undersökningsbolaget Mind Research en webbenkät riktad till medlemmar i SJ Prio. 1300 resenärer från Malmö, Göteborg, Karlstad, Linköping, Stockholm. Sundsvall och Luleå har svarat på enkäten.

Majoriteten handlar på nätet
Undersökningen visar att majoriteten av resenärerna handlar på nätet ett par gånger per månad. Den generella bilden av näthandeln visar inte på några större skillnader mellan boende på de olika orterna. Resor är populärast att handla på nätet. Därefter kommer böcker, mode och elektroniska prylar.

- Reseförsäljningen har gradvis förflyttats från biljettluckor till digitala kanaler de senaste 15 åren. SJ har investerat mycket inom detta område, vilket har resulterat i att vi nu är ett av Sveriges mest digitala bolag, säger Jenny Gejke, chef för SJs digitala säljkanaler.

Appen ökar bland seniorer
Sj.se är en av Sveriges största resesajter med cirka 2,2 miljoner besökare varje månad. Dessutom väljer allt fler att använda appen, som nu har fler än 100 000 användare varje dag. Undersökningen visar att 72 procent använder sajten och 21 procent använder SJ-appen för att köpa resor med SJ.

Bland ungdomar är appen klart populärare än i andra åldersgrupper. I seniorgruppen använder en stor andel sajten sj.se, men intresset för att använda appen ökar. Enligt undersökningen använder omkring 50 procent av seniorerna appen.

- Det är glädjande att allt fler seniorer upptäcker SJs app. Vi arbetar hela tiden för att göra den ännu mer användarvänlig och tillför nya smarta funktioner, säger Jenny Gejke.

Olika digitala medietjänster
Undersökningen visar att 75 procent av kunderna alltid eller oftast använder internet när de reser med tåg. Framförallt för att internetsurf, sociala medier och e-post. Andra användningsområden är att lyssna på musik, läsa tidningar och koppla upp sig för att jobba. En mindre andel nämner se på film, spela spel eller läsa böcker.

Användningen av olika medietjänster skiljer sig åt bland åldersgrupper. Ungdomar använder främst internet till sociala medier samt att lyssna på musik i större utsträckning än övriga ålderskategorier. Seniorerna däremot använder internetuppkopplingen främst till e-post och att läsa tidningar.

Mer information, kontakta

SJs presstjänst, 010-751 51 84

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

Biljett för att gå ombord på SJs tåg

Biljett för att gå ombord på SJs tåg

Från den 1 november 2017 ska alla SJs resenärer ha en giltig biljett innan man går ombord på tåget. Möjligheten att köpa biljett i SJs app efter avgång upphör.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.