Gå direkt till innehåll
Foto: Stefan Nilsson
Foto: Stefan Nilsson

Pressmeddelande -

Vällagad och god ekologisk mat gör resan med SJ mer njutningsfull

SJ inleder ett samarbete med den nyskapande restaurangen Kalf & Hansen. Syftet är att öka utbudet av god, vällagad och ekologisk mat på SJs snabbtåg. Kalf & Hansens matvision innebär att maten ska lagas av 100 procent ekologiska och närproducerade säsongsråvaror.

I november 2015 lanserade SJ ett nytt matkoncept där ambitionen var att använda svenska säsongsanpassade råvaror, gärna KRAV-märkta och ekologiska. Nu utökar SJ sitt utbud i bistroserveringen med en specialkomponerad maträtt av Kalf & Hansen. Rätten är baserad på närodlade, ekologiska grönsaker från småskaliga producenter runt om i Sverige. Tillbehöret är alltid någon form av köttbullar eller frikadeller av ekologiskt kött och grönsaker. Alla rätter kommer att lagas till under hantverksmässiga former i Kalf & Hansens restaurang i Hammarby Sjöstad. Varje rätt kommer att finnas till försäljning under sex veckor.

-Vårt nya matkoncept har tagits emot väl, men vi märker att våra resenärer förväntar sig än mer av oss – och det tycker vi är bra. Därför är det naturligt att vi nu vidareutvecklar vårt matkoncept och samarbetar med en restaurang som ligger i framkant. Kalf & Hansens rätter blir en extra krydda i vårt sortiment, säger Johan Hallström, Sortimentsansvarig på SJ Mat & Dryck.

Rune Kalf-Hansen är en välkänd kockprofil som tidigare jobbat med gourmetrestauranger och brinner för ekologisk snabbmat. Nu har han och sonen två snabbmatsrestauranger i Stockholm. Båda är KRAV-märkta enligt högsta nivån, vilket de är ensamma om i Stockholm, och nominerade till White Guide i klassen Årets hållbara gastronomi.

-När SJ frågade oss om vi ville servera vår mat på SJs tåg tänkte vi att det här är precis det vi vill erbjuda - hög kvalitet med bra pris för många. Samarbetet med Sveriges ledande tågföretag gör det möjligt. Samarbetet är inte bara bra för oss och SJ, utan även för producenterna, våra medarbetare och våra kunder. Det här är framtiden, säger Fabian Kalf-Hansen som tillsammans med pappa Rune driver restaurangen Kalf & Hansen.

Från och med den 14 mars finns Kalf & Hansens KRAV-märkta produkter i bistron. Var sjätte vecka kommer en ny, helt ekologisk, rätt att introduceras i bistron. Förutom att göra resan med SJ mer njutningsfull innebär det nya samarbetet också att svenska producenter av ekologisk mat får en betydligt större avsättning för sina produkter.

Mer information

E-post:press@sj.se

Tel: 010-751 5184

Ämnen

Kategorier


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.