Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • SJ lanserar responsivt nyhetsrum

    Idag är det premiär för SJs nya nyhetsrum som fungerar lika bra från datorn som mobilen och surfplattan. På sikt är tanken att SJs hemsida ska bygga på samma tekniska system. – Den nya webbplattformen är en modern, användarvänlig design och vi tar även höjd för det fortsatta arbetet mot nya sj.se, säger Loni Hällerfors, IT-projektledare på SJ.

  • SJs biljettbokning fungerar igen

    Efter det senaste dygnets omfattande it-störningar fungerar nu SJs bokningssystem igen sedan klockan 13. Det går dock fortfarande inte att göra bokningar från utlandet via sj.se

  • SJs säljkanaler ligger nere efter IT-attack

    Onsdagens IT-attack mot SJs biljettbokningssystem fortsätter att försvåra bokning av SJ-biljetter. Just nu går det inte att köpa resa i någon av våra säljkanaler och sj.se ligger nere. Det går inte heller att nå oss på telefon 0771-757575 eller 0771-757555.

  • IT-attack försvårar biljettbokning på SJ

    Onsdagens IT-attack mot SJs biljettbokningssystem fortsätter att försvåra bokning av SJ-biljetter. Just nu går det inte att boka biljetter via internet eller köpa och hämta ut i biljettautomaterna. SJ hänvisar till biljettförsäljning ombord.

  • Viktiga milstolpar i vår historia

    ​Vilket år bildades Statens järnvägar, SJ? När invigdes Stockholms Central, anställdes den första kvinnliga tågkonduktören, togs det första snabbtåget ut i trafik? Här är svaren!

  • Resor märkta med Bra Miljöval

    Alla resor med SJs tåg i Sverige är miljömärkta med Bra Miljöval sedan 1994. Bra Miljöval är miljökrav ställda av Svenska Naturskyddsföreningen.

  • SJs hållbarhetsarbete

    SJs främsta bidrag till en hållbar utveckling är att så många som möjligt väljer att resa med oss. Ju fler som väljer tåget desto bättre för miljön – tillsammans bidrar vi till en hållbar utveckling.

  • Snabbfakta om SJ och järnvägen

    ​Här hittar du en mängd fakta om SJ och den svenska järnvägen. Visste du exempelvis att Sverige har 11 152 kilometer elektrifierade spår, men av dessa är 8 154 kilometer enkelspår där tåg inte kan mötas utan måste invänta varandra på mötesstationer.

  • SJ biljettbokning fungerar igen

    SJs it-problem är nu lösta och det går åter att köpa biljetter i SJs alla kanaler. Dock kan  vissa problem för sms-biljetter kvarstå även under lördagen. SJ uppmanar därför alla resenärer som ännu inte fått sms-biljett att gå in opå www.sj.se och hämta en ny. För att göra det gör du så här: Gå in på www.sj.se och klicka på "Sök beställning" och fyll sedan i beställningsnummer och telefonnummer

  • Svårt att köpa SJ-biljett på grund av IT-störningar just nu

    SJ har för närvarande stora IT störningar. Det medför att biljetter ej kan köpas på SJs hemsida eller via SJs biljettautomater. Biljett går att köpa ombord på tåget utan extra avgift. De som redan köpt biljett men ej kunnat hämta ut sina biljetter kan kliva direkt ombord på tåget. SJ arbetar för fullt för att lösa IT-störningarna.

  • Britta Dalunde, SJs Ekonomidirektör och CFO, lämnar SJ för styrelseuppdrag

    Britta Dalunde, SJs Ekonomidirektör och CFO sedan drygt fyra år, lämnar SJ i november. - Det här är något som har vuxit fram, säger Britta. Sedan 2010 har jag suttit i styrelsen för Boule Diagnostics, jag känner att jag kan bidra på ett positivt sätt i styrelser med min erfarenhet när det gäller att skapa lönsamhet, men också administration, organisation och strategier. Läs mer:

Visa mer