Gå direkt till innehåll
SJs hållbarhetsarbete

Nyhet -

SJs hållbarhetsarbete

SJs främsta bidrag till en hållbar utveckling är att så många som möjligt väljer att resa med oss. Ju fler som väljer tåget desto bättre för miljön – tillsammans bidrar vi till en hållbar utveckling.

SJ har många miljömedvetna kunder och många känner också till att vi erbjuder ett hållbart sätt att resa på. 2016 utsågs SJ av allmänheten till Sveriges grönaste varumärke för femte året i rad. Samtidigt hamnade SJ på 8:e plats av 265 företag i kundundersökningen Sustainable Brand Index 2016 - en undersökning som utser de mest hållbara företagen där det är sjätte året i rad som SJ vinner i kategorin Tåg, buss och taxi.

Vårt långsiktiga miljöarbete har hittills varit basen i SJs hållbarhetsarbete, men miljö är inte den enda hållbarhetsaspekten. Satsningar och investeringar på tågens långsiktiga hållbarhet, en hög punktlighet, SJs roll som samhällsfunktion, tillgänglighetsfrågor och de intressentdialoger SJ för med såväl kunder som samarbetspartners, pendlarorganisationer med flera, är alla viktiga delar för att skapa ett hållbart företag och varumärke.

Vår definition av en hållbar resa

För SJ är en hållbar resa mer än bara grön. Vårt långsiktiga miljöarbete har hittills varit basen i SJs hållbarhetsarbete, men miljö är inte den enda hållbarhetsaspekten. Satsningar och investeringar på tågens långsiktiga hållbarhet, en hög punktlighet, SJs roll som samhällsfunktion, tillgänglighetsfrågor och de intressentdialoger SJ för med såväl kunder som samarbetspartners, pendlarorganisationer med flera, är alla viktiga delar för att skapa ett hållbart företag och varumärke.

När vi tittar på vad våra kunder svarar är viktigast för dem, så kommer punktlighet högt upp på listan. En hållbar resa är därför även till exempel en punktlig, prisvärd och trafiksäker resa. Att en tågresa dessutom är den mest miljöriktigt hållbara resan är självklart. Vi ska fortsätta att ha fokus på punktlighet, så att fler väljer tåget - det är det viktigaste SJ kan göra. Ju fler som väljer tåget före bil eller flyg, desto bättre för miljön.

SJ är en viktig samhällsaktör som knyter Sverige

I mars 2016 vann SJ i kategorin bästa samhällsnytta på Schibsteds gala för Sveriges Bästa Företag. Över 10 000 svenskar deltog i Schibsteds stora opinionsundersökning, vilket även gör undersökningen till en av Sveriges största opinionsundersökningar. Motiveringen till vinsten var att SJ ansågs fylla en viktig funktion i samhället och ha bra miljötänk.

Läs hela hållbarhetsredovisningen: SJ AB Års- och hållbarhetsredovisning 2015 (pdf)

Ämnen

Kategorier

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.