Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

Premiär för SJs nya kommunikationskoncept

Premiär för SJs nya kommunikationskoncept

I dagarna börjar SJs nya reklamfilmer att rulla. Filmerna är personliga berättelser om händelser som gett livet en ny inriktning eller om resor för att få vardagspusslet att gå ihop. Det här innebär också att det är premiär för SJs nya kommunikationskoncept.

Tågresandet ökar över hela landet

De senaste årens trend att allt fler väljer att ta tåget när de ska resa fortsatte under 2016 då totalt 25 miljoner resor gjordes med SJ. Enbart under fjärde kvartalet gjorde resenärerna drygt 6,8 miljoner resor. Det är en ökning med 200 000 resor jämfört med samma period föregående år.

Resor vanligaste nätköpet

En majoritet av resenärerna handlar på nätet ett par gånger per månad. Populärast är resor. 93 procent köper till exempel resorna via SJs sajt eller app. Ombord på tågen använder tre av fyra kunder internet för att surfa, sociala medier och e-post. Det visar en stor undersökning om nätvanorna bland medlemmarna i SJ Prio.

Pressinbjudan: Vällagad och god ekologisk mat gör resan med SJ mer njutningsfull

SJ matkoncept, som är inriktat på hållbarhet och kvalitet, får nu ett nytt tillskott genom en helt ekologisk rätt från restaurangen Kalf & Hansen, som är nominerade till White Guide i kategorin Årets hållbara gastronomi. Kalf & Hansens matvision innebär att maten ska lagas av 100 % ekologiska och närproducerade säsongsråvaror.

SJ gör tågsatsningar i miljardklass

Med ett historiskt starkt årsresultat i ryggen ökar nu SJ investeringstakten och gör en rekordstor satsning för att möta morgondagens behov av bekväma och effektiva tågresor. SJ planerar för investeringar på cirka nio miljarder kronor i ett 30-tal nya snabbtåg och omfattande modernisering av samtliga X 2000-tåg och hela nattågsflottan.

Med ett historiskt starkt resultat rustar SJ för framtiden

Den positiva resandeutvecklingen de senaste åren fortsatte även det fjärde kvartalet 2016. SJ presenterar i dag ett mycket starkt resultat för helåret 2016 på 837 MSEK (625). Nettoomsättningen uppgick till 9 336 MSEK (9 052). Stor efterfrågan på resor med SJs tåg tillsammans med lägre kostnadsbas och ökade intäkter har bidragit till bolagets starka resultat.

Sverigeförhandlingens första avtal i Skåne

Sverigeförhandlingens första avtal i Skåne

Signeringen av de första avtalen mellan Sverigeförhandlingen, Region Skåne och kommunerna Lund och Helsingborg innebär att Sveriges största utmaning tas på allvar, säger SJ i en kommentar. Avtalen omfattar 18 530 nya bostäder och flera infrastruktursatsningar.

Nu finns SJs prisbelönade app på engelska.

SJs prisbelönade app - nu även på engelska

SJs app vann Svenska Designpriset 2016 och det var folkets röst som avgjorde tävlingen. Det är framförallt användarvänligheten och enkelheten som uppskattas av SJs resenärer. För att öka tillgängligheten ytterligare släpps nu en engelsk version av den populära appen.

SJs norrgående trafik från Kastrup återupptas 13 februari

SJs norrgående trafik från Kastrup återupptas 13 februari

Ett nytt avtal mellan SJ och DSB innebär att SJs norrgående tåg kan stanna på Kastrup från och med den 13 februari. Under 2016 har de norrgående tågen inte kunnat stanna på Kastrup, till följd av id-kontrollerna.

SJs ombordtidning Kupé i ny kostym

Nu får ett av landets mest klassiska magasin, SJ:s ombordtidning Kupé, en rejäl uppdatering! SJ har valt contentbyrån Klintberg Niléhn att leda förändringsarbetet som kommer att omfatta allt från redaktionellt anslag och formgivning till format och papper.

I SJs lounge Epitrain kan Epicenters medlemmar både jobba och utbyta idéer med SJs medarbetare.

SJ och Epicenter utvecklar framtidens affärsresande

SJ har inlett ett innovationsbaserat samarbete med Epicenter för att stärka SJs erbjudande av smarta digitala tjänster och kreativa lösningar för morgondagens affärsresor. Med konceptet SJ Epitrain vill SJ utveckla framtidens tågupplevelse med kundinsikt och digital interaktion som inspirerar och skapar affärer.

Visa mer

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.