Nu kan du köpa tågresan direkt i SJs app
SJs mobilapp har redan laddats ner mer än 500 000 gånger. Nu blir det möjligt att enkelt köpa resan direkt i mobiltelefonen.
SJs mobilapp har redan laddats ner mer än 500 000 gånger. Nu blir det möjligt att enkelt köpa resan direkt i mobiltelefonen.
Sista Minuten-biljetter blir allt populärare. Förra året reste 1,1 miljoner SJ-resenärer med en Sista Minuten-biljett. Nu införs Sista Minuten i mobilen för ungdomar och studenter.
SJ har lyssnat på kunderna i Dalarna och nu sänks priset på Dalabanan. Samtidigt ökar SJ antalet snabbtåg mellan Dalarna och Stockholm. – Resenärerna kan nu välja mellan att åka i IC-tåg eller snabbtågen 2 klass med månadsbiljetterna, säger Erik Tallroth, chef för SJ snabbtåg.
Ett 66 mil långt spår från Stockholm till Åre väntar längdåkningsentusiasterna den 21 mars. – Det bästa är att skidåkarna bara kan sitta och njuta medan de forsar fram i 160 kilometers hastighet i det välpreparerade spåret upp till Årefjällsloppet, säger Katarina Vinell, på SJ Charter.
SJs satsning på sociala medier fortsätter. Från och med den 1 mars utökas tillgängligheten på Facebook till klockan 6-22 på vardagar och 8-22 på helger. – Vi vill finnas där våra kunder finns och öka interaktiviteten med våra resenärer, säger Elisabeth Lindgren, Försäljnings-, marknads- och kommunikationsdirektör på SJ.
SJs populära lågpriskalender, där resenärerna enkelt bokar de billigaste biljetter utökas med tre nya orter idag. Alingsås-Stockholm, Borås-Stockholm och Karlstad-Göteborg är de nya sträckorna som ingår i Lågpriskalendern. – Det är en smidig och enkel service till resenären som lätt kan dra nytta av fördelarna med SJs rörliga prismodell, säger Johan Mägi, chef för SJs konsumentförsäljning.
SJ, Västtrafik och Värmlandstrafik har lyssnat på resenärerna. Tidtabellen kommer att ändras så att eftermiddagspendlingen från Göteborg, Trollhättan och Karlstad förbättras. – Ett bra samarbete mellan parterna samt övriga operatörer har gjort att vi kan ändra tidtabellen och förbättra ”Dalslandspendlingen”, säger Caroline Åstrand, chef för SJs regionaltrafik.
SJ, Värmlandstrafik och Västtrafik har lyssnat på resenärerna. Tidtabellen kommer att ändras så att eftermiddagspendlingen från Karlstad, Göteborg ochTrollhättan förbättras. – Ett bra samarbete mellan parterna samt övriga operatörer har gjort att vi kan ändra tidtabellen och förbättra ”Dalslandspendlingen”, säger Caroline Åstrand, chef för SJs regionaltrafik.
Under helåret 2012 ökade SJs resultat före skatt till MSEK 498 (38) och omsättningen ökade till 8 504 (8 038). Under 2012 ökade punktligheten för fjärrtågen till 91 procent (88) och för regionaltågen till 90 procent (87), en uppgång med tre procentenheter.
Thomas Silbersky, 47, från Arla Foods, har utsetts till ny marknads- och försäljningsdirektör på SJ. - Det SJ gör är viktigt och påverkar människors vardag. Jag ser det som ett privilegium att få vara med och vidareutveckla SJ och på sikt stärka förtroendet bland våra kunder, säger Thomas Silbersky.
Helga Baagøe börjar den 1 juni som ny kommunikationsdirektör i SJ med ansvar för intern- och extern kommunikation, kris- och mediehantering, varumärke och public affairs. Hon kommer närmast från tjänsten som kommunikationsdirektör på SVT. – Helga Baagøe är, med sin bakgrund och breda erfarenhet, rätt person att i koncernledningen vara med och ta SJ in i framtiden, säger SJs vd Crister Fritzson.
I morgon fyller SJ 3000 ett år. Det firar SJ genom att bjuda alla SJ 3000-resenäer på kaffe eller festis och bulle ombord den 6 februari. Trots stundtals tufft vinterklimat har tågen fungerat mycket bra och rullar idag på sex olika sträckor i Sverige.
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden