Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • SJ AB varslar om uppsägningar

    SJ AB har idag lämnat in varsel om uppsägningar på grund av arbetsbrist.
    - På grund av effektiviseringsbehov och rådande lågkonjunktur behöver SJ vidta en rad åtgärder som bland annat innebär personalminskningar. I slutänden hoppas vi kunna minimera antalet uppsägningar, säger SJs kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren.
    Inom SJ pågår ett arbete för att stärka konkurrenskraften och öka eff

  • Stort tryck på SJs tågbiljetter inför midsommar

    Fjällvärlden, Västkusten och storstad. Det är favoritresemålen när svenskarna i sommar ökar sitt semesterresande med tåg. Trycket på biljetter inför midsommar är extra stort. Många avgångar till Göteborg, Karlstad, Falun, Mora, Sundsvall och Östersund är fullbokade.

    - Allt fler svenskar väljer att stanna hemma i sommar och intresset för att ta tåget till semestermålet ökar tydligt, säger El

  • Slutsålt? Ta tåget så löser det sig!

    Biljetter till populära evenemang blir ofta snabbt slutsålda. Sveriges EM-kval mot Danmark på Råsunda i september är ett exempel. Men det finns hopp. SJ har biljetter kvar. Från 11 juni 2007 går det att köpa både tågresan och evenemangsbiljetten i SJs resebutiker och via telefonförsäljningen.
    I dag är det inte många som känner till att SJ erbjuder evenemangsresor. Men nu satsar SJ på en stor la

  • SJ i ny storsatsning med resebyråerna

    Trots lågkonjunktur väljer alltfler affärsresenärer SJs tåg. Tåget fortsätter att vinna marknadsandelar gentemot flyget. Nu presenteras SJ Biz - programmet som gör det enklare för resebyråerna att locka affärsresenärerna att ta tåget.

    - Resebyråerna hjälper oss att skräddarsy affärsresor med tåg, säger Maria Öhman, chef för SJs agent- och företagsförsäljning.

    Trenden är tydlig. Allt

  • SJ storsatsar på affärsresenärerna

    Lojalitetsprogrammet SJ Prio har blivit en succé bland tågresenärerna. Nu kommer SJ Biz - storsatsningen på affärsresenärer och företag.
    Lågkonjunkturen slår hårt mot svenska företag, men affärsresandet med tåg fortsätter att vinna marknadsandelar från flyget.

    Trenden är tydlig. Allt fler företag ställer tydliga miljökrav och affärsresenärer strömmar till SJs tåg. Hittills har SJ haft

  • SJ inför rejäl frukost till alla i 1 klass

    Nu kommer alla som reser med SJs 1 klass på X 2000 att serveras en stadig frukost. Det blir samtidigt billigare att använda Internet ombord.

    - Det är två av de mest efterfrågade önskemålen från våra resenärer. Frukosten är viktig och nu förbättrar vi vår service ytterligare, säger Jan Olson, affärsutvecklingschef på SJ.
    På nationaldagen den 6 juni inför SJ sitt nya servicekoncept på samt

  • SJs Resebarometer: Västkusten hetast i sommar

    I sommar är det västkusten som gäller för svenskarna. Det visar SJs nya resebarometer. Liseberg är den attraktion som flest vill besöka, Göteborg är den hetaste staden och västkusten i sig är det resmål som lockar allra mest.
    - Göteborg som stad och hela västkusten som resmål har en traditionellt stark position bland svenska semesterfirare, säger Elisabeth Lindgren, SJs kommunikationsdirektör.

  • Försäljningen av InterRail-kort fortsätter att öka

    Sommaren är i antågande och just nu sitter många och planerar semestern. Tusentals svenskar kommer att köpa InterRail-kort, hoppa på tåget och ge sig ut i Europa.
    InterRail-kortet introducerades 1972 och sedan dess har miljoner européer utforskat Europa med tåg. Förra året såldes drygt 22 000 kort i Sverige, en ökning med drygt 80 procent jämfört med 2007, och SJ tror på en fortsatt ökning trot

  • SJ utökar destinationer med cykel på tåg

    SJ upprepar fjolårets succé med cykel på tåg. Även i sommar kan resenärerna ta med sig cykeln ombord på tåget och i år erbjuds fler destinationer än tidigare.
    - Nytt för i år är att man kan ta på och av cykeln på mellanliggande bemannade stationer där tåg med bagageutrymmen passerar, säger Maricka Berggren på SJ Affärsutveckling.

    Många resenärer vill kunna kombinera tågresan med cykelsem

  • SJ effektiviserar för att öka konkurrenskraften

    Under årets första kvartal ökade resandet med SJ med 3 procent, exklusive Öresundstrafiken. Omsättningen uppgick till 2 112 MSEK (2 116) och resultatet före skatt till 83 MSEK (152).
    SJ hade en något svagare resandetillväxt under första kvartalet 2009 jämfört med samma period i fjol.

    - Vi ser en minskad ökningstakt i resandet men jämfört med industrin i övrigt har vi hittills klarat o

  • SJ presenterar delårsrapport för första kvartalet 2009

    Välkommen till SJs presskonferens måndagen den 27 april när VD Jan Forsberg sammanfattar SJs ekonomiska resultat för perioden januari - mars 2009.
    Tid: Måndagen den 27 april 2009, klockan 13.30

    Plats: SJs huvudkontor, Centralplan 19, Stockholm

    Rapporten och VDs presentation finns att hämta på www.sj.se/q1 från klockan 13.30 den 27 april 2009.

    Välkommen!

    OBS! Medtag p

  • SJ tar marknadsandelar med Köpenhamnstågen

    I början av året ökade SJs trafik till och från Köpenhamn från 2 till 14 tågförbindelser per riktning. Satsningen blev lyckosam.

    -Trots en krympande marknad där flyg och färjor tappar, ser vi en ökning av antalet tågresenärer till/från Kastrup och Köpenhamn. Tre av tio tågresor är affärsresor i 1 klass, säger Mikael Hallberg, chef för X 2000.
    SJs tåg till Danmark fördelar sig på sex dire

Visa mer